Глад или самозалъгване - кога НЕ трябва да бързаме да ядем
Диети и Отслабване

Във века на хранителното изобилие, когато храната не е просто в излишък, а и се намира на една ръка разстояния – само да отворим хладилника, и спираме да усещаме разликата между глад и апетит.

Съществува правило- ако ни се прияде по-малко от 3-4 часа след хранене, това е само апетит.

Хората, които не са гладни, а просто имат апетит, са крайно придирчиви.

Те съвсем не се нуждаят от всякаква храна, а искат да опитат нещо вкусно.

Истински гладният човек много по-малко мисли за избора, а повече го интересуват самият факт на наличие на храна.

Но понякога тези 2 усещания се смесват до пълно сходство.

Откъде се появява това остро чувство на глад, когато според всички изчисления изядената храна все още не е преминала през стомашно-чревния тракт?

Lechenie.bg изяснява откъде се появява мнимото чувство за глад.

1. Недостиг на сън

През 2016 г. бяха публикувани резултати с експерименти със съня, проведени от учени от Чикагския университет. Участниците трябвало да спят 7.5 и 4.5 часа в денонощието.

Оказва се, колкото по-малко спели хората, толкова повече искали да ядат.

Освен това само няколко часа след засищащ обяд те искали отново да похапнат, като предпочитали вредна храна – бисквити, чипс и прочие неполезна храна.

В резултат хората с недоспиване изяждали 2 пъти повече мазнини и приемали калории, отколкото тези, които са се наспивали.

Учените обясняват този феномен с това, че при недоспиване в организма се повишат нивата на ендогенните канабиноиди – съединения, които по структура са близки към наркотичните компоненти на марихуаната и се образуват в нашия организъм.

Тяхната концентрация в кръвта се променя за денонощие.

За някои от тях е било установено, че при недоспиване се повишават с 1/3.

Ендоканабиноидите осигуряват чувство за удоволствие.

Колкото по-висока е концентрацията, толкова по-малко удовлетворение изпитва човек, и се отправя в търсене на нещо много вкусно, но много вредно.

2. Особености на храненето

Известно е, че при ядене се повишават нивата на глюкозата.

За да се усвои и да попадне в тъканите, е необходим хормона инсулин.

А с инсулина е свързано нивото на грелин – колкото по-малко захар в кръвта, толкова по-малко инсулин и толкова по-ниска концентрация на грелин.

И това предизвиква глад.

Здравословното хранене предполага храни с нисък гликемичен индекс и бавни въглехидрати.

Това означава, че нивата на кръвната захар ще се повишават бавно, постепенно и ще се запазят за достатъчно дълъг период от време.

Но ако човек изяде нещо сладко, което съдържа прости въглехидрати, нивото на глюкоза в кръвта нараства рязко.

И съответно се повишават нивата на инсулина, и бързо се понижава.

При такива резки колебания вече след час започва да расте нивото на хормона на глада – грелин.

В резултат, човек не бъдейки наистина гладен, много силно би поискал да яде.

3. Обезводняване

Много хора трудно разбира какво предизвиква дискомфорт при тях – глад или жажда.

При обезводняване се променя балансът на захарите и солите в организма, тялото започва да страда от недостиг на енергия.

Като следствие се появява лъжливо чувство за глад.

Човек може да изпитва спазми в корема, става нервен.

Според данни от някои изследвания, до 80% от хората, които мислят за храна, всъщност искат да пият. Центровете на насищане и жажда се намират в главния мозък един с друг.

Често за организма е достатъчно да се удовлетвори с чаша вода.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.53 102

Malchugani.com banner

Редактор