Учени от Университета Бъркли доказаха, че информацията действа на мозъка като храната, парите и водата.
Изследователите наблюдавали активността на главния мозък на хора, които играели на хазартни игри. Всеки доброволец получавал набор от лотарийни билети и решавал колко е готов да плати, за да узнае шансовете си за победа.
Мозъкът поглъща информация като вкусната храна
Понякога тази информация се оказва ценна, а друг път – не.
В повечето случаи участниците в изследването правели рационален избор, основавайки се на икономическата ценност на информацията, тоест колко пари може да ни помогне да спечелим.
Но това не обяснява всички нюанси на избора, особено в лотариите с големи печалби. Оказва се, че високите ставки повишават любопитството на играчите – дори и информацията да не е особено значителна.
Моделът на поведение включва не само икономически, но и психологически мотиви за търсене на данни.
При сканиране на главния мозък учените установили, че получаването на информация активира областите на мозъка, които участват в системата на поощрение, отговарящи за допамина – стриатум.
Информацията доставя удоволствие, независимо дали е полезна
Тези участъци на мозъка се активират от вкусна храна, пари и от много наркотици.
Интересно е, че повишения на активността на мозъка се наблюдавали без значение от ценността на информацията за играча. Учените подчертават, че информацията , която ни доставя удоволствие, за нас е награда, независимо от това, полезна ли е за нас или не.
И така както мозъкът обича празни калории от fast food, така е и с информацията, която сме склонни да надценяваме. И това какво наричаме празно любопитство.
Възможно е също в любовта ни към информацията да се крият корените на цифровата зависимост.
Така сме свикнали да се заливаме с информация, макар и да не успяваме да я обработим цялата, че се е превърнала в истински наркотик за нас.
Вечер не успяваме да заспим, без да сме прегледали всичко ново, което е публикувано в социалните мрежи и пуснато по новинарските сайтове. Това може би са признаци на нов синдром - информационна зависимост, без информационния водопад няма да се чувстваме добре.