Колегите ви се опитват да използват околните, без да дават нищо в замяна?

Крадат чужди идеи, приписват си заслугите на екипа, скриват информация и винаги дърпат одеялото към себе си?

Ето как да се държим с такива потребители.

Прието е да се смята, че трудните за общуване, агресивните и користните хора са неизменна част от живота. Неизбежни, както, да кажем, дъжда и снега.

Но подобни служители често оказват токсично влияние на екипа.

Използват околните за постигане на собствени цели и в резултат създават в екипа атмосфера на повишена бдителност, страх и дори параноя.

Добрата новина е, че голяма част от екипите се състоят от корелатори – тези, които се стремят към взаимно изгоден обмен, по офисите са около 56%.

Освен тях се срещат и донори.

Те великодушно подкрепят колегите и предлагат помощ, без да искат нищо в замяна.

Такива служители са приблизително 25%.

Потребителите са общо 19%, но някои от тях могат да се озоват и във вашия екип.

И тяхното негативно влияние върху корпоративната култура ще бъде 2-3 пъти по-силно от позитивното влияние на корелатори и донори.

Един единствен потребител в колектива може да разруши атмосферата на доверие.

Хората започват да се държат като потребители, защото се съмняват в добрите намерения на колегите си, стават подозрителни и не се доверяват на никого.

Но проблемът е, че подобно отношение е заразно и може да порази целият екип.

Дори щедрите донори спират да помагат на околните, ако чувстват, че работят сред вълци. Никой не желае постоянно да го използват.

Никой от потребителите не се разпознава лесно.

Те умело се преструват, че действат от най-добри подбуди.

Успешните потребители се преструват много добре.

Правят се, че са съгласни, демонстрират топлота, любезност и дружелюбие.

Когато се опитат с измама да постигнат целите си, можем дори да ги приемем за донори.

Ето няколко стратегии, които ще ви помогнат да се справите с токсичното отношение на потребителите, преди да вземате крайни мерки:

1. Търсете положителните моменти

Хората рядко са 100% потребители.

Възможно е тяхното потребителско отношение да се отнася само за работата.

Някога са решили, че само така могат да победят в конкурентна борба.

Наблюдавайте ги.

В какви ситуации са по-малко егоистични и са готови да споделят?

Колегата добро познаване на компютърната техника?

Най-вероятно за него ще е удоволствие да ви помогне с настройките на принтера или с инсталирането на програмата.

2. Намекнете за потребителска репутация

Това може да помогне за преразглеждане на токсичното поведение.

Най-добрият вариант е началникът да намекне на своя служител, че има репутация на потребител, така вероятността от положителни промени е много голяма.

3. Бъдете обективни

Егоистичното поведение не трябва да се поощрява, но и да се очаква от всички колеги безкористност също не е нужно.

Корелаторите също може да са непоносими с изискването за незабавна разплата за своите услуги, информация или помощ.

И дори донорите далеч не са идеални, често те смятат своето поведение за единствено вярно и желаят всички около тях да отговарят на високи стандарти.

Това ги прави твърде строги и критични.

Да, идеални служители няма.

Но идеалният лидер може да сплоти екипа, който се състои от най-различни хора като характер и реакция на определени ситуации.