Доброто отношение означава изключително много, разказват пациентите на учените.

Какъв е той – идеалният доктор? Пациентите споделят своето мнение в ново изследване. То било публикувано в списание Mayo Clinic Proceedings. В него взели участие около 200 пациенти, които се лекували в клиниките Mayo в щатите Аризона и Минесота от 2001 до 2002 г.

По време на конфиденциалните телефонни интервюта с хора, нямащи отношение към клиниката Mayo, пациентите описвали своят най-добри и най-лоши преживявания с докторите на лечебното заведение.

Изследователите, сред които бил и Неели Бандапуди, доктор на науките от бизнес колежа Фишер при Университета на щата Охайо, САЩ – впоследствие проверили записите на всички интервюта и определели кои са 7-те качества, които пациентите желаят да видят в своя лекар.

Какво влиза в този списък?

По-долу са представени 7 характеристики и техните определения, посочени от пациентите:

• Увереност – „Увереността на лекаря ми придава и на мен увереност“.

• Емпатия – „Докторът се опитва да разбере, че аз чувствам и преживявам физически и емоционално и създава усещане у мен, че ме разбира“.

• Хуманност – „Лекарят е грижовен, състрадателен и мил“.

• Индивидуален подход към пациента – „Медицинският специалист е заинтересуван от мен, не само като пациент, той общува с мен и ме запомня като личност.“

• Откровеност – „Докторът честно на обикновен език ми разказва всичко, което ми е необходимо да знам“.

• Уважение – „Лекарят възприема сериозно моя принос що се отнася до провеждането на лечението и затова ми дава конкретни указания“.

• Внимателен – „Докторът е добросъвестен и упорит“.

Тези качества не са разположени в някакъв определен порядък. Учените не са проверявали, явява ли се увереността по-важна от уважението. Изследването било финансирано от фондация Mayo.

Какво не е влязло в списъка?

Дадените качества характеризират поведението на лекарите, а не неговите професионални навици. Авторите на изследването не са имали за цел да доказват, че професионализмът е по-малко важен от личните качества.

Но от проучването се и подразбира, че за професионалните навици, на пациентите им е трудно да дават оценки.

Те добавят, че пациентът обикновено мисли, че лекарят е компетентен, докато поне той не демонстрира явни навици на компетентност.

Един пациент се изразил по следния начин:

„На нас са ни необходими лекари, които ще съпреживяват с нас и ще разбират нашите общи човешки потребности. Ние искаме да вярваме, че нашият лекар има ненадминати познания в съответната област и поради което и ние се обръщаме към него за помощ. Но всеки медицински специалист е необходимо да знае как мъдро да прилага своите знания и да се отнася към нас като обикновени хора, които са в състояние да разберат своите заболявания и способите за лечение. “

На кого му е необходим студен и безсърдечен доктор?

Това изследване е първото по рода си, пише д-р Джеймс Ли, доктор на науките. Ли работи в отделението по алергични заболявания в медицинското училище на клиниките Mayo в Рочестър, щата Минесота.

Той отбелязва, че би искал да знае повече детайли за пациентите, които са давали интервю, такива като пол, расова принадлежност и възраст. Тази информация би могла да бъде полезна, тъй като представителите на малцинствата и жените по-често съобщават за лошо лечение, отколкото белите и мъжете.

Въпреки това, продължава Ли, на всеки пациент му е необходим грижлив лекар.