Може би си мислим, че бебето не разбира нищо от заобикалящата го среда. Оказва, че това е голяма заблуда.

Много специалисти са установили, че развиването на интелектуалният капацитет на детето започва още преди раждането му. Преди да сме задълбали повече в тази тема, би следвало да изясним, че всяко дете е индивидуално и следва свой собствен темп на развитие.

Все пак, решихме да ви запознаем с някои интересни подробности около темата на заглавието и да прецените сами кое би било полезно за вас и вашето дете.

Децата са интелигентни още с раждането си

Според един от авторите на теории за ранното интелектуално развитие, всяко дете, раждайки се носи много висок умствен капацитет. Смята се, че колкото по-рано започнем да учим детето си на различни умения и да му четем, толково по-лесно ще „попият“ знанията в главата му.

Важно е обаче да не прекаляваме със преподаването, тъй като децата лесно могат да се травмират от по-настойчиво отношение към дадена тема, особено в първите 2 години.

Физическото развитие съпровожда умственото. Това означава, че трябва да инициираме всякаква допълнителна физическа активност при бебетата.

Много често децата между 5 и 12-месечна възраст се опитват да се изправят, да пълзят или се опитват да се въртят по всевъзможни начини. Важно е да подкрепяме детето в този период и да го насърчаваме в опитите му да „разглежда света“.

Добре е да показвате на детето си различни предмети от ежедневието, дори когато още няма навършена годинка. Любопитството на малчуганите е основен двигател в интелектуалното развитие на детето.

Практически съвети за родители

  • Когато детето ви ви задава въпроси, дори и те да ви се струват глупави или трудни за отговаряне, отговаряйте така, сякаш говорите с възрастен човек. Така детето проявява още по-голям интерес, към заобикалящата го среда, а и сформирате и начина му на изразяване, в бъдеще.
  • Започнете да четете на детето още от както се роди. Дори и да ви се струва, че то не обръща внимание на книгите, в него с времето, ще се изгради рутина и то самото ще придобие навика да чете, след време.
  • Когато се опитвате да научите малко по-големите деца да броят, започнете с картончета с точки. Може да ги изрисувате и сами. По този начин ще покажете на детето, че броенето не е толкова трудно.

           Макар и да са по-интересни, картинките и животните ангажират съзнанието на детето не със самия брой обекти, а със сюжета на самата картинка. Когато детето порасне вече ще знае какъв е смисълът на броенето и можете да започнете да му показвате цифрите и числата.

  • Ако държите детето да се научи да чете преди училище, може да започнете да прочитате цели думи пред него. По този начин то ще свикне с принципа на четене на думи и изречения.

Опитайте се да превърнете ученето на букви в игра и свързвайте всяка буква с позната на детето дума.

  • За повечето деца до 5-годишна възраст, изключителен интерес представляват животните. В магазините за детски играчки и книжарниците може да откриете голямо разнообразие от образователни карти с животни.

Когато показвате съответната картинка на детето се концентрирайте, първоначално само върху името на животното. Когато детето започне да запомня имената на животните и да ги разпознава, може да започнете да му разказвате още за него.

По този начин детето няма да се отегчава от новата информация и ще задържите интереса му за по-дълго.

  • Възлагайте на децата си всякакви задачи, които да развият фината моторика. Снабдете го с детски пъзели, подстрекавайте го да рисува и да попълва с флумастер или молив различни фигури.

Добра стратегия е всеки път щом изпълни някаква малка задача, свързана с рисуване или сглобяване, например да му подарявате по нещо малко. Старайте се, обаче, да бъдете по-критични към тези способности на децата.

  • Всички „уроци“ би било добре да се провеждат в спокойна и тиха среда. Опитайте се да ангажирате детето си само с конкретното занимание, а не с играчки, филми и музика.

Би било добре да направите така че тези занимания да са част от рутината на детето. Ако насилствено го отделите от детската площадка или анимационното филмче, с които то е свикнало няма да постигнете нищо.

Децата между 2 и 5-годишна възраст имат нужда от ясно разграфен режим за различните занимания.

  • Подстрекавайте детето да тича, да се забавлява и да играе с играчките си, извън образователното време. Така ще спечелите доверието му и няма да възприема обучението като нещо натоварващо, а просто като интересно странично занимание;
  • Не претоварвайте детето. Понякога родителите си, в амбицията си да направят детето си гений се вторачват твърде много в обучителните занимания.

Повече от час или максимум два на ден в подобни занимания могат да изтощят детето и да го отегчат. Позволявайте на хлапето да изразява мнението си, относно това, на което го учите.

Ако то не се чувства спокойно или е изморено, по-добре прекратете „урока“.