Ако на изключително агресивни деца се дават омега-3, витамини и минерални добавки, може да се очаква справянето с този проблем в краткосрочен план, особено в неговото импулсивно и силно емоционално проявление, показва изследване на учени от Университета на Пенсилвания.
Адриан Рейн, професор по криминология, психология и психиатрия, прекарва голяма част от кариерата си в наблюдение как биологичното функциониране на мозъка въздействие или по-скоро обуславя антисоциално поведение.
Той се фокусира конкретно анализирането на тези действие, които се явяват проявление на такова поведение и се обучава как би могъл да ги променя, независимо дали му се налага да работи с деца, които действат извън рамките на установените норми за поведение или с изключително екстремни случаи като например убийци.
Как можем да променим мозъка, за да бъдат хората по-добри? – се запитал той. Как да подобрим функционалността на този орган, за да подобрим поведението?
Тези въпроси са в основата на научния труд на Рейн, за изготвянето на който той провежда проучване сред подрастващи от остров Мавриций.
В рамките на рандомизирания контрол една група тийнейджъри получава омега-3 хранителни добавки в продължение на 6 месеца, а другата не. При тези, които са на рибено масло, се наблюдава намаляване на агресивното и антисоциалното поведение.
Остров Мавриций обаче е с тропически климат и различна култура от Съединените щати, които са близки към европейската. От друга страна българите по-скоро попадаме, макар и отчасти, към южните народи с оглед на установените порядки и моделите за поведение, които се следват у нас.
И затова професорът провежда и проучвания сред тийнейджъри във Филаделфия в училище по изкуства и науки.
В рандомизираното контролирано проучване във Филаделфия участват 290 11 и 12-годишни деца, за които е било регистрирано, че са използвали насилие, и тези подрастващи били разделени на 4 групи.
Подрастващите получавали омега-3 под формата на сок, както и мултивитамини и калций в продължение на 3 месеца. За същия период участниците от втората група участвали в когнитивно-поведенческа терапия, която включвала един път седмично среща с психолог, само с детето, с родител и с двамата заедно.
Сеансите били фокусирани върху разясняване на връзките между мисли, чувства и поведенчески прояви и също практикуването на алтернативен подход, който подрастващите биха могли да използват, за да се справят с трудните ситуации, и да не реагират прекалено емоционално на случващото се.
Участниците от третата група приемали хранителни добавки и участвали в когнитивно-поведенческа терапия, а от четвъртата получили ресурси и информация как да намалят агресивното си поведение.
Взети били кръвни проби от участниците, за да се установи нивото на омега-3 мастните киселини в началото и в края на експеримента.
Веднага след изтичането на 3-те месеца на прием на омега-3, учените наблюдават намаляване на агресията сред децата, които участвали в проучването и в миналото проявявали агресия към околните. Проследяване било направо на 3-тия и на 6-тия месец.
При първата проверка, участниците, които приемали омега-3 и едновременно с това се подложили на когнитивно-поведенческа терапия, вече не били толкова агресивни, отколкото тези в контролната група и тези, които били само на терапия. До приключване на наблюденията положителните ефекти останали.
Но остава неизвестно дали продължителната употреба на омега-3 мастни киселини ще доведе до дългосрочно намаляване на антисоциалното поведение.