Учителите решават дали домашните помагат за усвояване на материала или отнемат най-милото на всеки един човек - детството.
А учениците ненавиждат домашните, без значение доводите на възрастните.
Ето как американска учителка решава да отмени домашните за своя клас.
В САЩ се провеждат задължителни срещи с учителите – родителите идват в училище, запознават се с преподавателите, виждат кое как е.
На една от тези срещи учителката, която преподава на второкласници, раздава на родителите брошури с кратка информация: домашни работи няма да се дават до края на годината.
У дома се довършва само това, което ученикът не е успял да направи в клас.
Учителката предложила на родителите да използват освободилото се време на децата възможно най-полезно.
Да прекарват повече време със семейството, да четат всички заедно, повече да се разхождат навън и да си лягат по-рано.
Истината е, че домашните не са нужни. Ето защо:
1. Домашните работи вредят на здравето
Това е известно на всички родители – постоянното натоварване в училище и стресовите тестове удрят по здравето на децата.
• Заради голямото натоварване децата спят по-малко. Застояват се над учебниците до късно и се тревожат заради оценки, и в крайна сметка се появяват проблемите със съня.
• Здрави ученици у нас почти няма. Късогледство, гастрит, хронична умора, нарушения на стойката.
Така че защо да не отменим домашните и оценките и да се заемем с нещо по-полезно.
2. Домашните крадат времето
Днес са заети както никога, смятат Питър Грей от Бостънския колеж.
Те прекарват твърде много време в училище, след това отиват на репетиториуми, ходят на кръжоци. Разписанието е строго регламентирано, всеки един час е ангажиран.
Децата учат езици, математика, програмиране. Но няма кога да се научат да живеят.
Домашните работи изобщо не са ефективни, защото твърде големият обем от информация не може да се усвои от детето.
На малките деца им са нужни не повече от 20 минути за подготовка на домашни работи. А на големите – 1.5 часа.
За сравнение – по нашите санитарни правила 1.5 часа – това е обемът за втори клас.
Зрелостниците трябва да отделят на уроците по 3.5 часа у дома. Почти половин работен ден и отделно училището.
3. Домашните не влияят на успеха
За малките ученици няма никаква връзка между количеството домашни и успехите в училище. В по-горните класове връзката е толкова слаба, че почти изчезва, ако в изследването се използват по-точни методи за измерване.
4. Домашните не учат на нищо
Училищното образование е абсолютно откъснато от живота.
След много години изучаване на английски зрелостниците и 2 думи не могат да кажат на кръст, нямат си и понятие на кое полукълбо живеят, свято вярват в силата на хомеопатията.
Домашните затвърждават тенденцията – затрупват паметта с факти, които децата не могат да използват.
5. Убиват желанието за учене
Учителите прехвърлят за домашно обикновено това, което не са успели да предадат в рамките на часа. Това е и причината домашните да се превърнат в тежка повинност.
6. Влошават отношенията между деца и родители
Много родители помагат на децата с домашните. Но всъщност се получава следната абсурдна ситуация:
• Училищната програма е променена, знанията на родителите са остарели;
• Много родители сами не помнят прости примери от училищната програма и се опитват да напишат домашното от гледна точка на възрастен. Но децата не умеят така.
• Родителите не са педагози. Не са се учили да обясняват материала правилно.
• Домашните означават непрестанни конфликти. Децата не искат да ги пишат, родителите не умеят да мотивират.
В крайна сметка, съвместните домашни предизвикват постоянни скандали и караници.