Често се налага да слушаме, че децата са още малки, за да споделят задълженията на другите.

Не трябва да се дава на детето нож, ренде, да му се разрешава да готви на котлона.

За съжаление, същите тези родители по-късно се оплакват, че у дома трябва да си правят всичко сами, а момчетата, дори и един пирон не знаят как се забива.

Трябва ли да се чака, докато децата придобият необходимите навици в училище, в часовете по домашен бит и техника?

Или е по-добре да им помогнем да усвоят всичко в домашни условия?

Защо трябва да учим децата на толкова обикновени неща?

Според проведените в САЩ изследвания, 58% от 3 до 6 години знаят как да се оправят с таблети, компютри и смартфони.

Знаят как да си пускат необходимите игри, видео в ютуб и да разглеждат различни сайтове.

И едва 15% от децата на тази възраст могат сами да си приготвят закуска, докато става въпрос само за овесени ядки, залети с мляко.

Не е ли време за промяна на ситуацията?

Децата растат бързо, отиват в миналото грижите за пелени, кърмене, игрите в пясъчника и на детските площадки.

Родителите прекарват все по-малко време с децата.

И първото, което се случва в този случай – възрастните губят контакт с вече порасналите деца.

За подкрепа вече се обръщат не към родителите, а към смартфоните, и най-близкият кръг на общуване се премества от семейството в социалната мрежа.

Доверието в семейството, способността за споделяне и изслушване на истории за радост, беда и провал – това е основа на хармонични отношения.

На какво родителите могат да научат децата?

1. Да перат

Едновременно 2 навика на пране могат да започнат да се изграждат на 5-6 години.

Първият е пране на ръка.

Въпреки изобилието от перални машини, способността за бързо премахване на петна на поход, летен лагер или на гости, все още е ценно умение.

Покажете на детето как може да изпере дрехите на куклите или да заличи петно на тениска.

Съвместното пускане на пералня трябва да започне, когато родителите са уверени, че детето разбира опасността от електричеството и няма да пуска пералнята само до усвояване на необходимите знания.

Когато разбере как се перат различните тъкани, в бъдеще няма да допуска оцветени в светлорозово бели тениски, заради случайно попаднал червен чорап в пералнята.

Децата могат да носят мръсните дрехи, да помагат за простирането на прането.

2. Садене на растения

В някои градини и по-рядко в училища децата с помощта на учители озеленяват алеи, правят експерименти с отглеждане на зелен лук в буркан с вода.

Щом възпитателят може да намери време да направи това с цяла група, то с едно или две деца ще бъде много по-лесно.

Още повече че индивидуално детето ще може да проследи всички стадии на развитие на растението.

3. Обработка на рана

От най-ранна възраст детето трябва да се учи да не се бои при вида на кръв и да не чака мама да дойде да го целуне там, където го боли.

Навиците за първа медицинска помощ включват умение за притискане на мястото на раната за намаляване на кръвотечението.

Промиване с чиста вода, обработка с антисептик и поставяне на лепенка или бинт.

Това умение не само помага на детето да се чувства по-самостоятелно, но и го предпазва от заразяване и от развитие на инфекции.