Автоаптечка трябва да се съдържа във всеки автомобил, тъй като катастрофите по пътищата, това, за съжаление, не са рядкост.

Може ли нейното съдържание да ни помогне при извънредна ситуация? Колко добре е окомплектована автоаптечката, защо трябва да преразгледаме нейното съдържание и какво да добавим сами?

Какво задължително да има в автоаптечката и какво да добавим

В листовките на кандидатите за шофьори се съдържа въпрос относно това какво е задължително да има един автомобил, и сред тях е и автомобилната аптечка.

Повечето шофьори не знаят какво трябва има в тази аптечка.

У нас съдържанието на аптечката за автомобили, които са от категория Б, до 8 пътници без мястото на шофьора, е разписано в Инструкция на министерството на здравеопазването от 20 февруари 2008 г.

Обикновено се купуват готови аптечки за автомобил, в които се съдържа онова, което се изисква по инструкция, но все пак е желателно всеки един водач да знае какво трябва да има в тях, и при необходимост да допълва.

Ето и какво да има в аптечката за автомобил от категория Б:

  • Нестерилен бинт от марля с различни размери 5 на 5 см, 8 на 5 см и 10 на 5 см по 2 бр.
  • Медицински памук – 1 пакет;
  • Лента за спиране на кръвта, която трябва да е еластична – 1 бр.
  • Превръзки за повърхностни рани, които да са стерилни, в 2 различни размера – 10 на 10 см по 4 бр. и 1 бр. 40 на 60 см.
  • Левкопласт – 2 опаковки с размери 3 на 6 см по 4 бр.
  • Лепенка за закрепване на превръзка – адхезивна, 2,5 на 2,5 см – 1 бр.

Изискват се още 2 бр. триъгълна кърпа, голяма – 96 на 96 на 136 см, както и стерилни полиетиленови ръкавици – не по-малко от 2 чифта.

В автоаптечката задължително трябва да присъства и разтвор на водна основа, който да се използва за дезинфекция както на ръце, така и на рани, като е указано е минимално количество от 200 мл.

Също сред изискванията автоаптечките е необходимо да има и 6 бр. безопасни игли, 1 ножица с тъпи върхове и 1 един уред за обдишване. Общо 15 вида превързочни и помощни материали трябва да се съдържат в автоаптечката съгласно инструкцията.

Когато автомобилът е с повече от 8 места, което изключва това на водача, съдържанието на аптечката трябва да е двойно, на това, което е посочено е в чл.1, ал.1 на Инструкцията.

В днешния задължителен формат на автомобилната аптечка липсват лекарства.

Това решение е взето, поради 2 причини – първо, неправилното използване на медикаменти може да навреди на пострадалия, а вторият, условията в автомобила невинаги да отговаря на условията за съхранение на лекарства, това означава, че те могат да се развалят.

Когато превозното средство е с повече от 30 места без това на шофьора, тогава количествата на материалите в аптечката е тройно.

Какво трябва да допълним в автоаптечката

Задължително изискване е те да са в подходяща чанта, на която е изписано „Аптечка”, и да се обезпечава правилното им съхранение.

Основната задача на автоаптечката е оказване на първа долекарска помощ, докато линейката е още на път или ако се касае за леки наранявания да можем да помогнем на себе си или на останалите пътници. И в този случай приложението на лекарства не е целесъобразно.

В някои съседни държави предложиха промени в задължителното съдържание на аптечките на МПС, като например, по-голямо количество и видове бинтове. Също така се добавя и медицинска маска, стерилни кърпички.

Задължително у нас са 2 чифта ръкавици, затова по отношение на тяхното количество промяна не е необходима.

У нас Инструкцията за аптечките на МПС не е променяна от 2008 г., под нея стои подписът на тогавашния здравния министър Радослав Гайдарски, от времето на Тройната коалиция.

Най-опасните травми при ПТП са свързани с обилни кръвотечения, затова и автомобилната аптечка съдържа основно превързочни материали.

От една страна този подход е правилен, но от друга, количеството и разнообразието от превързочни материали в автоаптечката може да се превърне не в помощ, а в препятствие.

По-малко бинтове в аптеката е по-доброто решение

Човек, който е в стресова ситуация, дори и да знае какъв бинт или лепенка е подходяща за конкретния случай, може да се обърка и да загуби скъпоценно време.

Затова е препоръчително при евентуални промени в Инструкцията да се обърне специално внимание на бинтовете и левкопласта.

Стерилните бинтове и тези с малки размери е добре да бъдат премахнати, а могат да се добавят нестерилни бинтове с големи размери.

Наистина в случаи на тежки травми могат да се използват точно такива – с минимум 10 см ширина.

Безполезни при сериозни кръвотечения е и левкопластът, който е с малки размери – 3 на 6 см.

Основната техника на спиране на обилни кръвотечения е поставяне на притискаща превръзка на раната над мястото, откъде кърви силно и колкото се може по-близо до торса.

При увреждане на големи кръвоносни съдове на краката в не по-малко от 75% от случаите така може да се избегне фатална кръвозагуба.

При извънредни ситуации раната са покрива с всякакъв материал и се натиска върху нея. В аптечката за тази цел са предназначени стерилни кърпички. И разбира се, една опаковка може и да не е достатъчна.

Затова може да не чакаме промени в Инструкцията и да добавим и още една опаковка. За закрепване на притискаща превръзка се използва лепенка, левкопласт, в задължителните изисквания са предвидени достатъчно – 4 броя.

В миналото най-големи въпроси е предизвиквал турникетът, който сега е заменен от еластична лента за спиране на кръвта.

Защо използването на турникет може да е опасно

Правилното използване на турникет от неподготвен човек е крайно съмнително. Неправилно поставеният турникет може сериозно да влоши ситуацията, да доведе до допълнителни увреждания и дори до некрози.

Трябва да се закрепи над раната, да се пристегне с правилно усилие, за да не се пренатегне, и да остане на ръка или на крак не повече от час лятото.

И по-точно в топло помещение или при по-високи температури, и не повече от 30 минути през зимата, в студено помещение или ако денят, в който се използва е с по-ниски температури.

Ако е решено да се използва турникет, при позвъняване на 112 трябва задължително да се съобщи кога е сложен.

В обикновените автоаптечки еластичните ленти за спиране на кръв често не са надеждни, лесно се късат, не могат да се затегнат толкова, че да се прекъсне кървенето, или са твърде тънки и могат да се впият силно в меките тъкани.

Ако кръвотечението е спряно, то може да се опита да се замени с притискаща мястото превръзка, която правилно може да се постави и от неподготвен човек.

Спирането на кръвотечението следва да се проведе с ръкавиците, които са в аптечката. Това е важно с цел защита на този, който оказва помощ.

Лицева маска за сърдечно-белодробна реанимация

При ПТП са възможни ситуации, когато пострадалият да има нужда от сърдечно-белодробна реанимация – индиректен масаж на сърцето, притискане на гръдния кош, и изкуствено дишане с помощта на маска.

Тези действия са изключително важни, те поддържат живота на пострадалия, докато лекарите не дойдат на място.

За извършване на сърдечно-белодробна реанимация също са необходими навици. На първо място, трябва да се запомни, че се провежда само в случай, ако липсва дишане и сърцебиене.

Дори при много слабо вдишване или едва доловим пулс мероприятията по реанимация могат да навредят.

Ако пък пострадалият се нуждае от такава помощ, то по-добре да я оказват двама души, тъй като само един може да се умори.

Сърдечно-белодробната реанимация се провежда по следния начин – 2 вдишвания на 30 притискания на гръдния кош с честота от 100-120 движения в минута.

За да направим изкуствено дишане уста в уста е необходима маска, това е т.нар. уред за обвишване, който е посочен в Инструкцията на здравния министър.

Защо повечето шофьори отказват оказване на първа помощ

С него учат как се борави по време на курса за Долекарска помощ, който се провежда от БЧК задължително за всички кандидат-шофьори.

Обучението е кратко, в рамките на ден и затова наученото на него бързо се забравя, не е задължително опресняване на знанията всяка година, което би струвало на шофьорите немалко.

БЧК получава субсидия от държавния бюджет, но е твърде малка, дори за покриване на основни дейности като планинско спасяване, например, затова разчита на таксите на кандидат шофьорите за финансиране.

Повечето шофьори у нас се чувстват несигурни да окажат първа помощ при ПТП, затова предпочитат да сигнализират на 112, ако някой има нужда от помощ и да изчакат идването на линейка.

Страхуват се, че с действията си могат да навредят на пострадалия допълнително. Например, при по-силен натиск по време на сърдечен масаж може да се стигне до счупване на ребра. Никой не би желал да носи такава отговорност, макар и искреното му намерение да е било да помогне.

Затова и възможното решение на всяко подновяване на документа за управление на МПС шофьорите да минават през курс по Долекарска помощ, но е желателно да бъде финансиран от държавата под формата на допълнителна субсидия.

Така водачите на МПС може би ще се чувстват по-уверени при оказването на първа помощ, когато се наложи.

Когато дадена дейност не се практикува редовно, например, не се прави сърдечен масаж, то много бързо се забравя.

И макар всеки от водачите да е преминал през курс за оказване на първа помощ, където обикновено се използват манекени, повечето не се чувстват уверени да го правят.

Още повече, че при възникване на ПТП водачът е под силно напрежение, в главата му е огромна каша и не знае кое напред да направи, затова и най-честата реакция е да се звъни на 112 и да се чака да пристигне линейка.