Най-вероятно няма да се поколебаете да се обадите на работа и да кажете, че сте болни, ако имате грип. Но ще си вземете ли свободен ден при положение, че нивото ви на стрес се е катапултирало в стратосферата? За мнозина от нас отговорът е не.

В изследване, проведено от Американската психологическа асоциация през 2011 година сред 1546 участници, около една трета от запитаните споделят, че обикновено се чувстват напрегнати или стресирани по време на работния ден. И при все че всички ние се нуждаем от малко почивка от време на време, мнозина много рядко си вземат почивен ден, защото се опасяват, че останалите ще ги гледат с насмешка, казва Паула Дейвис, доктор и автор на „Пристрастени към заетостта“.

Изключително високите нива на стрес на работа не само, че ще доведат до изтощение, те наред с това могат да ви докарат стомашни проблеми, безсъние, главоболие и още други грижи се споменава в ревю на изследователи от Университета в Южна Флорида, издадено през 2011 година. Средно статистически, американците ползват 14 дни отпуска на година, но използват едва 10 от тях.

Как можете да разберете, че сте достигнали критичната точка на нивата на стрес и умора и е време да отдъхнете? Ето няколко признака, които да ви подскажат че ви трябва малко почивка.

Всеки малък проблем се превръща в огромен такъв – никой не обича да поправя грешките на другите, но жестоката истина е, че трябва да можете да хванете някоя висока топка от време на време и целта ви винаги трябва да бъде да я върнете обратно на игрището. Ключът е в положителната нагласа.

Има дни в които просто се справяте с проблемите като машина, а това наистина е хубаво чувство. Дори в дни, когато не се чувствате особено амбициозни, трябва да се опитвате да държите ситуацията в перспектива. Разбира се, задължителните дразнители със сигурност ще се появят, но не всичко, с което ви се налага да се занимавате е проблем 10-та степен.

Ако реагирате сприхаво и обидчиво спрямо колегите си или клиентите (да кажем, че си мислите: Това не го ли минахме вече? или Защо все не можеш да разбереш тези обяснения?), то тогава ВИЕ сте този, който може би допуска грешка – като не си дадете малко време, за да презаредите.

Колегите ви продължително ви питат дали сте добре – другите хора могат да забележат, че сте стресирани преди вие самите да констатирате това. Ако колегите ви на работа продължават да ви казват неща от сорта „Изглеждаш уморен“ или ви питат „Има ли нещо, което не е наред?“, то тогава това може да е знак, че стресът ви е прелял и е наводнил работното ви ежедневие и хората от целия офис са наясно с това.

Друг знак: прекалено кисел сте и хората ви избягват и стоят на разстояние повече от преди. Ако това е проблемът, може да не се нуждаете от много голяма отпуска: ден или два или просто един дълъг уикенд. Специалистите също така препоръчват да се опитате да си изработите повече „микропочивки“ във вашия работен ден. Например, нещо, което може да ви донесе моментно увеличение на продуктивността или просто да ви разсее е 2-минутна разходка из офиса или кратка кафе пауза.