19 ноември целият наш цивилизован свят отбелязва Световният ден на паметта на жертвите на ПТП.

По данни на СЗО, ежегодно травми от катастрофи получават 50 милиона души в света, като 1 милион от пострадалите умират в ПТП.

Разбира се, безопасността на пътя до голяма степен зависи от времето, качеството на пътната настилка, другите участници в движението и т.н.

Но именно главните действащи лица, шофьорите, в крайна сметка определят дали ще стане катастрофа и колко тежка ще бъде?

Lechenie.bg се заинтересова кои шофьори са най-безобидни и кои имат най-малко катастрофи.

Няма да разглеждаме водачите, които приемат лекарства, повишаващи риска от катастрофи, а също и тези, които нарушават закона, сядайки зад волана в нетрезво състояние.

Както показват изследванията, понякога дори и най-порядъчните граждани се оказват не по-малко опасни водачи, отколкото пияният наркоман.

Емоции на шофьора и риск от ПТП

Канадски изследователи установили, че раздразнението и агресията от страна на шофьорите са заплаха за всички участници в движението.

Нервничещите и раздразнените хора зад волана с 78% повишават вероятността от попадане в ПТП.

Приблизително със също толкова нараства риска и от пушене на марихуана.

Колкото по-малко шофьорът скрива своите негативни емоции, толкова е по-опасен.

Псувните и неприличните жестове го разсейват от случващото се на пътя.

Затова и колкото по-спокоен е шофьорът, толкова по-безопасно кара.

Недостиг на сън

Експертите в областта по безопасност по пътищата в САЩ смятат за едни от най-опасни шофьорите, които не са се наспали.

Ако човек е спал по-малко от 7 часа предната нощ, вероятността да попадне в катастрофа, нараства с 2 пъти, ако човек е успял да поспи само 4 и по-малко часа – с 11.5 пъти.

И най-силно недоспиването влияе на младежите и на старите хора. Шофьорите на автомобили на средна възраст малко по-добре се справят с недостига на сън.

Недоспиването действа като алкохола при концентрация 1.2-1.5 промила, които у нас се наказват със затвор.

Особена опасност представлява хроничното недоспиване, когато шофьорът не се наспива добре в продължение на 3 дни.

Отделна опасност представляват хората, които страдат от сънна апнея и не я лекуват.

В рамките на симулационните тестове такива пациенти 2 пъти по-често не могли да се справят с тест, в сравнение с водачите, които не страдали от това заболяване.

При сънна апнея се затруднява придържането към точни инструкции по шофиране, които се давали в началото на теста.

Също често допускали нарушения в процеса на шофиране.

35% от тях признавали, че залепвали с нос към волана.

Практиката потвърждава данните на учените.

Хората със сънна апнея попадат в катастрофа с 2.5 пъти по-често от обикновените шофьори.

При тези, които се лекували рискът от попадане в ПТП се понижава с 70%.

Внимание на шофьора и разсейващите фактори

12% от всички ПТП се случват, защото шофьорът не си гледа пътя и се разсейва.

Според данни от различни изследвания, най-често това се случва със следните категории хора:

• Екстраверти – шофират по-рисково от интровертите;
• Хора с психични разстройства;

И това са по-опасни шофьори от здравите психически граждани.

• Тийнейджъри

Една от най-непредсказуемите и опасни на шофьора група шофьори.

За сравнение – лидери в класацията по безопасност са възрастните дами с опит по шофьори.

Ако опитът е недостатъчен са в групата с повишен риск от ПТП.