Родителите сами отбиват у детето желанието да прави нещо.

Как да възпитаваме децата, за да станат трудолюбиви и инициативни възрастни

При вида на разхвърляни играчки, мръсни съдове и несвършена домакинска работа повечето родители си задават въпроса – кога моето дете ще стане самостоятелно?

Как да направим така, че детето да проявява инициативата и да уважава чуждият труд?

И защо често децата не тръгват нагласа в ежедневието, виновни ли са родителите?

Трудолюбието – това е вродена черта на характера. То се възпитава, и именно родителите, а не училищата или приятелите, играят огромна роля в тяхното формиране. Така че да не говорим на децата си тези фрази, за да не отглеждаме безделници и лентяи.

1.Не се меси, ще го направя по-бързо

Много майки не без причина се дразнят от желанието на детето да им помогне с домакинската работа – децата най-често само се месят, а понякога след тяхната намеса за родителите работата става повече.

За родителите е по-лесно да си направят всичко сами, тъй като е много по-бързо.

Но детето, инициативата на което постоянно се игнорира, в края на краищата просто ще престане да я проявява. След това ще направи нещо, ако това изобщо не е нужно.

Как е по-добре да се каже

Всъщност и минималната помощ, например, ако му кажем да си събере и подреди играчките, това е достатъчно.

Децата в предучилищна възраст се интересуват от това, което правят възрастните. Харесва им да наблюдават родителите, и те с удоволствие ще правят същото, което мама и татко – ще метат, ще почистват с прахосмукачка, ще мият чинии.

Дори и да ви се струва, че детето ви пречи, позволете му да ви помага, поне в нещо. Много важно е да не отнемаме на детето желанието да се труди.

2.Ще се постарая да имаш най-добра фигура или за рисунка

В детските градини често се правят конкурси за най-добра фигура или рисунка, които най-често се правят от родителите на децата.

Семейното творчество е добра практика, но става ясно, че децата не участват в него.

Помагайте, но не го правете вместо детето, още повече това, което може то самото да се справи. В противен случай то губи мотивация да помага каквито и да е усилия.

Как е най-добре да се каже

Каква фигура можеш да направиш сам? Старай се да помагаш на детето само тогава, когато ви помоли за това.

3.Тази задача е много сложна, виж решената наготово

Ако детето е вътрешно убедено, че не е умно и бездарно, то няма да се стреми да бъде самостоятелно.

Понякога родителите препоръчват на децата да използват сборника с готовите задачи или ключовете с отговорите по една проста причина – иска им се детето да получава само добри оценки.

Но не забравяйте, че оценките не са показател за знания. А опитът, дори и негативен, е много важен за изграждането на личността на детето.

По-добрият вариант

„Защо не опиташ да се справиш сам със задачата? Ако положиш усилия, то ще се справиш.”

Дори и да не се справи със задачата, все пак го похвалете за старанията. Положителните убеждения помагат на детето да повярва в себе си

4.Сама ще ти почистя стаята, имаш още много уроци

Задълженията в семейството се разпределят между всички негови членове, разбира се, съгласно тяхната възраст и възможности.

Важно е детето да осъзнава, че домакински задължения имат не само родителите, бабите и дядовците, но и то.

Трябва да има собствена зона на отговорност. Например, ако е ученик всяка сутрин да си оправя леглото, и да извежда кучето на разходка. Това ще го научи на много повече отговорност, отколкото всякакви други нравоучения.

Как е най-добре да го кажем

„Ако си изчистиш стаята, ще се диша по-лесно.” Децата не се раждат мързеливи, такива ги правят твърде грижовните родители.

5.Ще реша всичките ти проблеми, успокой се

Ако се опитвате да решавате всички проблеми на детето, то ще превърнете от него лентяй. В такава ситуация децата не получават важен опит от решаването на проблеми, който е необходим в зряла възраст.

С възрастта трябва да даваме все по-голяма свобода на детето да взема собствени решения. По-добре да се опари още в училище от грешните си решения, отколкото после като възрастен да е неподготвено за негативен опит.