Ново проучване ни подсказва доста интригуваща стратегия за стимулиране на паметта що се отнася до това, което току що сте научили – тренировка във фитнеса 4 часа по-късно.

Резултатите, публикувани в авторитетно медицинско издание показват, че физическите упражнения след учене подобряват паметта и увеличават значително следите в паметта, но само ако тренировката бъде направена в определен времеви прозорец, а не веднага след ученето.

Резултатите показват, че е възможно постигането на консолидация на паметта, като се тренира след учене, посочва Гулиен Фернандес от Института Дондерс в медицински център към университета Радбауд в Холандия.

В новото изследване Фернандес заедно с Елко ван Донген и техните колеги, тествали по какъв начин една тренировка, състояща от няколко серии различни физически упражнения, след учене се отразява на консолидацията на паметта и като цяло на дългосрочната памет.

72-ма души, които взели участие в проучването, трябвало да научат местата, които са изобразени, на 90 картини, като целта била да направят асоциации с цел запомняне.

Ученето било с продължителност от 40 минути, и след това участниците били разпределени в 3 групи.

Взелите участие от първата група започнали тренировката веднага, след като научили какво има на картинките, а от втората 4 часа по-късно, от третата пък изобщо не тренирали.

Физическата активност била с продължителност от 35 минути интервални упражнения на велоаргометър при интензитет до 80% от максималните стойности на пулса на участниците.

48 часа по-късно, участниците се връщат за тест, който да провери каква част от наученото от картинките са забравили, като по време на теста били подложени и на ядрено-магнитен резонанс.

Изследователите открили, че тези, които тренирали 4 часа, след като учили, запомняли по-добре информацията, отколкото тези, които го направили веднага или пък не направили нищо.

Изображенията на мозъчната тъкан от ядрено-магнитния резонанс показват също, че физическата активност известно време след учене резултира в по-добра функционалност на хипокампус – много важен дял на мозъка, чрез който на практика се осъществява ученето и запомняне на информация, и благодарение на който отговаряме правилно, например на въпрос, който са ни задали по темата, която сме учили.

Като заключение изследователите посочват, че физическата активност в рамките на този интервал от време може да помогне за подобряване на дългосрочната памет и съответно тази стратегия за стимулиране на паметта да се използва и в образованието, а също и при провеждането на терапия в лечебните заведения на заболявания, които се свързани с отслабване на паметта, и това са преди всичко дегенеративните от рода на Алцхаймер, Паркинсон и старческа деменция.

Все още обаче не е ясно как защо и отложената физическа активност след учене има толкова благоприятен ефект върху паметта.

Въпреки това по-ранни изследвания върху лабораторни животни показват, че естествените за организма химични съединения – катехоламини, сред които допамин и норепинефрин могат да подобрят консолидацията на паметта.

Един от начините за увеличаване на нивата на тези полезни съединения е чрез физически упражнения.

Фернандес отбелязва, че сега използват подобен експеримент за изследване на времетраенето и молекулярните основи на физическите упражнения и тяхното въздействие върху процеса на възприемане, разбиране и запомняне на информация в по-големи подробности.

Като съвет можем да изведем за ученици и студенти 4 часа след като се върнат от училище и лекции да отидат да тренират, тоест ако се прибират към 14 часа с цел улесняване на запомнянето е най-добре да тренират в 18 часа.