Просто да прочетем учебник или помагало не е достатъчно.
Сякаш няма нищо загадъчно – ето информация, научи я, и ще получиш нови знания и ще изградиш навици. Още повече, че не можем да се оплакваме от дефицит на учебни материали – книги, курсове, приложения, има ги изобилие, навсякъде около нас.
Случва се често така, че поглъщаме огромно количество информация и изразходваме за това много сили, пари и време, но оставаме в най-добрия случай с повърхностни знания.
Защо се случва така и може ли да се поправи
1.Не прилагаме това, което сме научили на практика
В училище или в университета са ни научили да получаваме нови знания, като прочетем учебниците, а след това да решим тест върху изминатия материал. Освен учене наизуст има и още лабораторни упражнения, стажове, практически занятия.
В учебния процес на този тип образователни методики се обръща много по-малко внимание, отколкото на теориите и тестовете.
Резултатът е, струва ни се, за да учим, е достатъчно внимателно да прочетем учебника и да запомним написаното. Още през 50-те години на 20-ти век е разработена класификация на педагогическите цели, която много години се използва за разработване на учебни програми по цял свят.
Разграничават се 6 нива на познание, и запомняне на материала, тоест обичайното за нас зубрене или учене наизуст, на която в училищата и университетите се отделя толкова много време, заема в този списък първата, и най-ниска степен.
Да, няма как да избягаме от това, това е основата на всяко едно познание. Но ако не се научим задълбочено да анализираме информацията, да я прилагаме на практика и да създаваме на нейна основа нещо ново, то в най-добрия случай ще остане безполезен набор от заучени факти. А в най-лошия съвсем ще я забравим.
2.Искаме да превърнем обучението в игра
Сега на мода е на едутеймънта – образование и забавление, тоест образователни методики, които съчетават в себе си образование, и развлечение.
На всички са ни омръзнали скучните начини за учене, затова и с удоволствие се възползваме от възможността да усвояваме бизнес по примера на деловите игри, а чужд език с помощта на филми и подкастове.
Разбира се, магазините за приложение много бързо се сдобиха със всевъзможни услуги за деца и възрастни, които обещават да се научи нещо ново лесно с игра. С гледане на картинки и кратки клипчета, да изпълняваме прости и забавни задачи, да се забавляваме и да общуваме с други потребители.
Всичко това е много примамливо, но проблемът е, че научните трудове по обучение чрез игра, и особено по специални приложения, които използват тази концепция, засега са много малко.
Педагози и психолози са на мнение, че такова неформално образование е наистина ефективно. Най-малкото, защото създава положителни емоции и задълго задържа интереса на учениците.
Ако обаче е необходимо да получим сериозни знания, игрите, приложенията и експериментите се налага да се съчетават с традиционните методики, които помагат за изграждане на здрави основи.
Например, да научим чужд език само с помощта на приложения едва ли ще е възможно, дори точно обратното. Съществува риск да загубим много време и пари във веселите занимания, но да не запомним нищо.
Ако използването на приложение е само един от ресурсите – защо пък не, тогава. Възможно е в един момент ситуацията да се промени, и разработчиците в тандем с добрите педагози да измислят приложение, което наистина да ни помага да учим.
3.Неправилно избираме учебни материали
Не всички учебници и курсове са еднакво полезни. Сега от продажба на знания се опитват да спечелят не само специалисти. Сега всеки втори популярен блогър има свой курс или гайд по популярна тема от рода на интернет маркетинг или дизайн.
Ако купим подобен информационен продукт или се запишем на някой съмнителен курс, то качествени знания може и да не получим, а може да похарчим парите си напразно.
За това преди да изберем учебник или курс, да почетем отзиви и да съберем информация за авторите. Те трябва добре да разбират предмета, който преподават, и това не се доказва с гръмки слова, а с дипломи, сертификати и опит в работата.
4.Зацикляне върху един метод на обучение
Превключването между различните образователни инструменти и методи за мозъка ни е много по-комфортно, отколкото монотонното зубрене на учебника.
Редувайки различните подходи, помагаме на мозъка да укрепи невронните връзки и да запази получените знания.
Така че използвайте всички достъпни ресурси – четете книги, гледайте видео, решавайте тестове, експериментирайте, пишете есе, и разбира се прилагайте научените знания на практика.