Възрастните условно могат да се разделят на 2 категории – „хуманитаристи“ и „техничари“. На първите ги влече изкуството, много четат и грамотно излагат мислите си, често с опиянение фантазират, най-големи професионални успехи постигат в творческите професии.

„Техничарите“ се отличават с аналитичен ум, добра преценка, земни хора са, привличат ги точните науки, внимателни са към детайла. Хуманитарните или аналитичните способности се проявяват още в детството.

Днес ще поговорим за момченцата и момиченцата, които мислят образно, обичат уроците по история и литература, отказват да решават математически уравнения и мечтаят да станат известни писатели или философи.

Как да разберете, че вашето дете е хуманитарист?

Най-лесният начин за определяне на талантите и способностите на рожбата ви е да наблюдавате успехът му в училище. Кои предмети му харесват – математика, геометрия, физика или български език, литература или биология?

То по-скоро ще се заеме с решаването на уравнения или ще посвети няколко часа на написването на съчинение? В свободното си време предпочита да решава кръстословици или главоблъсканици или да чете книги? Често типичните хуманитаристи са видими от километри.

На първо място, те по-добре успяват по съответните предмети в училище, а пък точните науки трудно им се отдават. На второ място се открояват сред връстниците си със своята емоционалност, уязвимост и склонност към творчеството – живопис, скулптура, писане на поезия.

Но не бързайте да записвате сина или дъщеря си в хуманитарна паралелка, зачертавайки графата – аналитичност на ума. Смята се, че до 7-10 години децата нямат особени предпочитания относно този или друг предмет, на тях им е интересно всичко, случващо се наоколо и те с удоволствие се хващат за всичко ново. Затова и именно кандидатстването за професионалните и езиковите гимназии е предвидено за след 7-ми клас.

„Синът ви не може да сглоби кубчетата, от които да построи къща?“ – това не означава, че в бъдеще няма да е в състояние да разбира основите на математиката. Възможно е на детето да му достига постоянството и вниманието към детайла.

Дъщеря ви по цял ден пее куплети от собственото си съчинение? Отлично, но все още е рано да я записвате в литературен кръжок, не е изключено след няколко месеца тя да се поинтересува от сглобяването на конструктори.

Повече или по-малко картината относно способностите и предпочитанията на сина или дъщерята започва да се формира след 3-5-ти клас. Вашата задача е навреме да забележите какво е по-интересно на детето.

Но същевременно, наблягайки на развитието на хуманитарните способности на детето, не си струва да го стимулирате да загърбва точните. Старайте се да полагате всички усилия, за да успехът на детето ви еднакъв, без да има прекалено големи разлики.

Покрай наблюденията на детето в училище вие може да откриете хуманитариста по следните признаци:

• Детето реагира емоционално на различен вид визуални ефекти и тактилни усещания;
• Може с часове да се посвещава на рисуването, четенето на книги, списания и комикси;
• Лесно запомня пословици, поговорки, стихове и дори определени откъси от проза;
• Притежава богат речников запас;
• Може да съчинява завладяващи истории;
• Много и често разсъждава, споделя с вас своите преживявания;
• Равнодушно е към естествените науки;

Но все пак някои деца еднакво добре се представят и по хуманитарните и по точните предмети. В този случай можете да предоставите на ученика формирането на кръговете интереси или пък да вземете ситуацията в свои ръце и да насочите детето в нужното русло.