Смята се, че най-стабилното приятелство между хората възниква в училище или в университета.

Ако приятелите запазят общите си интереси и теми за разговор, и техните отношения не се помрачат от неблагоприятни външни фактори, като например:

• Любов към един мъж или една жена;
• Всевъзможни разногласия или предателства;

То има всички шансове за пълноценно многогодишно приятелство.

Особености на детското и юношеското приятелство

Приятелството има голямо значение за социализацията на деца и тийнейджъри.

С негова помощ те се учат по-добре опознават другите хора и самите себе си.

От определена възраст, обикновено, 12-13 години, мнението за тях означава повече, отколкото мнението на родителите.

Малките деца лесно се сприятеляват – достатъчно е да поиграят заедно на пясъчника или да се поразходят.

За децата в училищна възраст простото обитаване на един двор вече не е достатъчно, необходими са общи интереси и близост на душевния свят.

Освен това, юношите и девойки са склонни да идеализират приятелството.

За тях е немислима самата мисъл, че приятел внезапно може да се промени и да ги предаде.

Ако приятел извърши неблагонадеждна постъпка или предаде, то това може да нанесе душевна травма, която оказва неблагоприятно въздействие на психиката на детето или на тийнейджъра.

Дете или подрастващ, който няма приятели, чувства се сам и изоставен.

За справянето с този проблем, е важно да разбере самия себе си и особеностите на своята личност.

Истинските приятели няма да са много – обикновено един двама.

Не се прави правилно разграничение между приятели и познати.

Но приятел можеш да наричаш този, на когото можеш да доверяваш най-скъпото и съкровено.

Добро приятелство в училище

В много случаи доброто приятелство от училище, се запазва и в зряла възраст.

Универсални рецепти по неговото запазване не съществуват.

То зависи дали ще се съхрани душевната близост между приятелите след години или не.

Основните признаци на добро приятелство са:

• Уважение към другия, неговият вътрешен свят и увлечения

Ако един от приятелите е недоволен от кръга на общуване или от начина на прекарване на времето на другия, то подобни отношения трудно могат да се нарекат хармонични.

• Липсата на необходимост да се купува доверието на приятеля с изпълнение на различни предизвикателства или подаряване на разни неща

Такова приятелство наистина може да се определи като безкористно.

• Грижа за другите

За истинския приятел вниманието има особена стойност.

Помощта при учене или посещение по време на болест са много важни за здравия приятелски съюз.

Училищните години за деца и тийнейджъри – това не е просто време, благоприятно за получаване на знания, но и години, в които личността се изгражда.

Затова и общуването с връстници е най-важният елемент на социализацията.

Умението да се разбираш с хората е не по-малко ценен навик от добрите математически или хуманитарни способности.

Но човек може да се научи на това само и единствено самостоятелно.

Не всички деца са еднакво открити за общуване.

Също както и възрастните, те са затворени или самоуверени, активни или мечтатели.

Ако родителите се безпокоят от трудности на детето при общуване, то е важно да му помогнат да намери приятели.

Как да запазим здрави приятелските отношения от училище?

В детството и юношеството изглежда, че време за приятелско общуване винаги ще се намира.

Но колкото повече съзрява човек, толкова повече забелязва, че приятелите се женят, приятелките се омъжват.

За да се запазят приятелските отношения по-дълго, трябва да приемаме приятеля такъв, какъвто е, да умеем да го уважаваме и да му се възхищаваме.