Британски изследователи установили, че шофьорите на двете марки автомобили са в по-голяма степен подложени на въздействието на ултравиолетовите лъчи, което повишава техните шансове да се разболеят от рак на кожата или катаракта.

При водачите на БМВ и Мерцедес е с 2 пъти по-висок риска от развитие на рак на кожата и катаракта от вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи, отколкото при пешеходците показва ново изследване.

Ново изследване показва, че страничните стъкла на някои модели Мерцедес и БМВ блокирали по-малко от 60% от ултравиолетовите лъчи, докато предните защитавали до 98% от УВА.

По-ранните изследвания потвърждават, че продължителното въздействие на УВ-радиацията дори при облачно време рязко повишава риска от увреждане на зрението или от развитие на рак.

Изпитанията се провеждали в института Вижън, в Лос Анджелис, САЩ, с 29 автомобила с 15 производители с помощта на портативен измерител на УВА.

Най-добра защита се установила при автомобилите с марка Лексус – от 92 до 96% УВА.
Най-лошият резултат бил при автомобила Мерцедес от 2009-та година – 44% защита от УВА от страничните стъкла.

При най-новите модели БМВ страничните стъкла имали защита само 55%. Приблизително същите били показателите при Порше Турбо С – 56% и 64% при автомобилите Ауди.

Ръководителят на изследването д-р Браян, известен със своите научни трудове в областта на офталмологията, изразил безпокойство по повод липсата на защита на страничните прозорци на топ автомобилите.

Докато предните стъкла осигуряват висока и стабилна защита от УВА, повечето от страничните стъкла почти не обезпечават такава, казва още той.

Предходните изследвания на учените показват, че ултравиолетовото въздействие на светлина от едната страна на лицето може да увеличи риска от катаракта или рак в тази област.

Следователно въздействието на ултравиолетовите лъчи през страничните стъкла увеличава риска от тези заболявания.

Според изследователите, дори и след автомобилите произведени от един и същ производител, били получени различни резултати.

Например, при Мерцедес S класа била регистрирана 95% защита на страничните стъкла, докато при модела Е класа същият показател бил едва 44%.

Д-р Уачлер също добавил, че нивото на защита УВА зависи не толкова от годината на пускане на автомобила, колкото от типа, цвета и покритието на страничното стъкло.

Интересно е, че някои по-стари автомобили имат по-високо ниво на защита, но толкова известни производители като Мерцедес и Лексус, предлагат повишена защита на страничните стъкла само в по-късните модели, казва още той.

Проблемът при придвижването с автомобил и въздействието на ултравиолетовите лъчи се крие най-вече в това, че това неблагоприятно влияние е с много голяма продължителност – например няколко часа.

А, както знаем, ултравиолетовите лъчи са наистина полезни за човека, и не създават никаква опасност за здравето му, но ако са строго дозирани – около 15-20 минути дневно. Но тук отново влияние оказва типа на кожата на човека.

За по-светлия тип са достатъчни само 10 минути излагане на директна слънчева светлина,за да се появят характерните признаци на слънчево изгаряне.

Докато типичната кожа на българина е леко по-тъмна и не е толкова податлива към слънчеви изгаряния.

Дори при някои, дори и продължително излагане на слънце, не води до изгаряне на кожата, а се появява приятен слънчев загар, така бленуван от повечето жени. Загарът е защитата на кожата от вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи.