Основната задача на лекарствените препарати е подобряване на състоянието на детето и да спомогнат за по-бързото му оздравяване. Но заради тези грешки може да се получи точно обратното.

Когато детето е болно, е трудно за родителите да запазят хладнокръвие. Всичко, сякаш им се изплъзва от ръцете и дори най-внимателните родители допускат досадни грешки.

Грешки, допускани от родители, когато дават лекарства на детето

1.Повече или по-малко, отколкото трябва

Майката слага капки на детето, отива до магазина, таткото се прибира от работа, не знае и му слага още веднъж. Или обратното, всеки от родителите се е надявал на другия, и детето получава повече или по-малко капки, отколкото трябва.

Понякога и самите майки се заблуждават и започват да се чудят дали са дали или не на детето хапче или сироп.

Когато става въпрос за многократен, а не за еднократен прием на лекарства под различна форма – сиропи, хапчета, суспензии, такива ситуации се случват доста по-често.

Да се минимизират е възможно, като се състави график на прием или по-скоро на даване, в който всеки път се отбелязва, когато детето си получава хапчето или лъжичката сироп.

Ако става въпрос за таблетки или за суспензии, то могат да се разпределят дозите за деня в пластмасови чаши за кафе още сутринта, и тогава ще е ясно колко още трябва да се даде до вечерта.

Важно е да се запише точния час, когато се дава препарат за сваляне на температурата. Съществуват минимален разрешен интервал, с изтичането на който може да се даде следващо хапче за сваляне на температура.

За да не се налага да си спомняме в 2 или 3 часа сме дали ибупрофен или парацетамол на детето, е добре да записваме, кога е последния прием.

2.Неправилно съхранение на лекарствата

Едните на стайна температура, другите в хладилника, трети – на тъмно, сухо и прохладно място.

При неправилно съхранение лекарствата могат да променят свойствата си, затова инструкцията трябва да се чете внимателно.

Ако е написано, че препаратът след отваряне трябва да се съхранява определено време, напишете на опаковката кога точно е бил отворен. И тогава няма да се мъчим да си спомняме дали тези капки за уши могат да се използват или трябва да се изхвърлят.

3.Неточна доза

Особено това се отнася за сиропите. Когато се загуби мерителната лъжичка или спринцовка, родителите често я заменят, като започват да дават лекарството на око.

Когато обаче става въпрос за доза, да кажем от 5 мл, то даването на по-голямо или малко количество от предписаното е почти незабележимо, но в процентно съотношение може да достигне до половината от дозата. А това вече е сериозно.

Същото се отнася и за капките с пипета, когато не се слагат с това приспособление, а буквално се изливат в носа.

Ако става въпрос за съдосвиващи капки, то предозирането с тях може да завърши с възникване на спешно състояние, при което трябва да се повика линейка.

4.Не слагат препаратите на недостъпно място

Това златно правило на теория се знае от всички, но често се забравя. За да не оставяте лекарствени препарати опасно близо до детето, си създайте правило, докато то е болно, да ги съхранявате в хладилника или във висок шкаф. Оставяйте ги там всеки път щом му дадете.

Ако бебето е болно, но имате и по-голямо дете, също е необходимо повишено внимание, то може да поиска да опита.

Не оставяйте лекарства и медицински прибори около леглото на детето. Понякога е трудно да повярваме колко ловки стават мъниците и лесно могат да се доберат до най-опасните неща и да ги опитат на вкус.

5.Не се спазва хранителен режим

Указанията „преди хранене”, „по време на хранене”, „след хранене” – не са пожелания на компанията производител на лекарствения препарат, а строги и важни предписания, които ако не се спазват може да доведат до странични ефекти.

Някои препарати е възможно да дразнят стомашната лигавица, и затова не трябва да се пият на гладно.

Други пък напротив действат на празен стомах. Уточнете с педиатъра дали „преди”, дали „след” или „по време” трябва да се дава съответния препарат.

След хранене не означава веднага след последната лъжичка супа, а около 30-40 минути след това.