На днешното заседание на Министерския съвет премиерът коментира призивите отново да се затварят със заповеди големите градове, като заяви несъгласието си със затягане на мерките.

Борисов е против всякакво затваряне, то би застрашило държавността

Правителството не е задължавало никого да посещава нощни заведения, абитуриентски балове или футболни срещи, според него нищо не пречи на българските граждани да ни слагат маските, когато зареждат гориво на бензиностанция, макар и вероятността от подобен начин на заразяване е минимална.

Затварянето е имало смисъл може би само в началото, сега, когато всеки знае какво може да го предпази от заразяване защо да е необходимо налагане на ограничения.

Според премиера налагането на строги ограничения ще се разтълкува като отнемане на основни граждански права, което не е необходимо точно сега, а и защо да се създава паника.

Лесно е да се напише заповед, с която да се върнат отново контролните пунктове по градовете или пък да бъде забранено на хората изобщо да излизат от домовете си, което досега не е налагано като практика у нас, но какви ще са последствията.

Премиерът разкри още, че приходната част на бюджета върви добре засега, но съвсем не означава, че кризата е отминала. Отварянето в началото на май се отрази добре на бюджета, но прогнозите са, че истинският срив ще настъпи в късната есен и през зимата, когато приключи селскостопанската работа.

С настъпването на есента започва истинската криза

Сега хора са в движение, макар и леко притеснени за бъдещите си приходи и за работните си места, те харчат и икономиката се движи, а това се отразява благоприятно и на бюджетните приходи.

С настъпването на есенния сезон обаче очакванията са да дойде и големия срив, тогава прогнозите са за ново покачване на заразените, възможно е и да се наложи затваряне наистина, тъй като повечето хора ще са в затворени помещения.

Премиерът даде пример с Мелбърн, който е затворен за 6 седмици, макар и доскоро да е бил даван за пример за добро изпълнение на мерките, а е и един от най-добрите градове за живеене у нас.

Трудно е да си представим какъв отзвук би имала у нас такава заповед, това не е начинът да се постига спазването на елементарни правила за предпазване от коронавирус.

Не биха издържали системите, ако мярката 60 на 40, която компенсира възнагражденията, бъде запазена безкрайно дълго време.

Разпад на държавността, ако спаднат много бюджетните приходи

Ще бъде изложено на риск изплащането на заплати и пенсии, държавността е възможно да се разпадне, ако парите не стигат за трудовите възнаграждения на военни и на полицаи.

Не сме толкова голяма държава, че да можем с вътрешно потребление да компенсираме спада отвън, както например, може да си позволи да противодейства Полша с население от около 38 млн.

По време на предходната криза, през 2009 г., полското правителство увеличи бюджетния дефицит до около 10% и успя да премине през кризата без спад.

На фона на ниските заплати у нас обаче подобен бюджетен дефицит би изложил на сериозна опасност публичните финанси, ще се увеличат лихвите по текущия за обслужване правителствен дълг.

Всеки да може да почива и да пътува, но да спазва мерки

Премиерът още веднъж повтори, че е необходимо хората да могат да почиват, да пътуват и това тяхно право да не се ограничава, но да спазват елементарни мерки и тогава въпреки че всичко е отворено заразените няма да растат.

Малко по-рано днес д-р Кунчев, главният държавен здравен инспектор коментира, че никъде по света не се налага вече масово затваряне, а се действа локално, с ограничения по места, затова и у нас може да бъде приложено нещо подобно като мярка.

Там, където има бум на заразени, могат да се приложат ограничения за кратък период от време. Безсмислено е на национално ниво да се затваря отново, тъй като например, в Силистра заразените са минимален брой, както и в Ловеч защо да е необходимо там да се прилагат ограничения.

Премиерът обаче надали би подкрепил подобна мярка, но ден по-рано здравният министър коментира, че се обсъжда вариант за предоставяне на повече правомощия на Областните кризисни щабове, които по своя преценка да налагат ограничения на ниво на общини или н самата област.