Трябва ли да се безпокоим, ако детето не изкарва хубави оценки в училище?
Гарантират ли високите оценки успех в живота и в работата?
Примерите, когато вчерашни двойкаджии правят кариера на велики хора, изобщо не са малко.
Известният руски писател Пушкин в списъка по успех в гимназията е бил трети, но отзад напред.
Но да оставим съчиняващите стихове, Бил Гейтс бил двойкаджия.
Отчаяните родители опитвали да му плащат за всяка отлична оценка, но това не дало резултат.
И това далеч не е пълният списък.
Не смятаме да успокояваме родителите и да говорим, че децата двойкаджии са идеални.
Също няма да твърдим, че всички отличници стават посредствени личности. Това не е така.
Но нека все пак успокоим страстите.
Родителите на отличниците не трябва да се радват прекалено много на успеха на своите деца в училище, а тези на двойкаджиите не бива да страдат безутешно.
Има деца, които лесно изкарват отлични оценки по всички предмети.
Понякога те действително се превръщат в деятели с универсален ум.
Някои успяват да постигнат голям успех, в миналото златни медалисти от училищните олимпиади. Но и неудачниците и хората с лоша съдба също не са малко.
Всеки има такива познати.
Тук няма спор, всеки от нас живял повече от 30-40 години, знае, че няма пряка връзка между оценките в училище и успешната кариера.
Животът прави зигзаг, буквално от двойка до Нобелова награда.
Родителите често казват: „Нищо не му е интересно.“ Голям проблем.
Но вгледайте се, децата винаги имат интерес.
Може би просто не е на приоритетна плоскост.
Например, детето обича да събира червеи, да се занимава с монети или да чете енциклопедията.
Неговият талант е някъде там.
По-важен е от оценките, дори на практика, в бъдеще сработва именно този скрит талант, а не оценки.
Във всеки случай трябва да се поощрява това ненужно на пръв поглед качество.
Детето не трябва да бъде обвинявано за лошите оценки.
Момчето, например, не забравя да изхвърли боклука, сменя канала на телевизора, защото дават интересно предаване, след това отива при сестра си, защото е вреда да ляга?
Кой знае, възможно това да е бъдещ логистик?
Всички деца са талантливи, казваме го, без да се замислим.
Първо, това е истина. Второ, означава, че всеки човек има някакъв талант.
Трето, отговорни сме за това, че талантът се е реализирал.
Трябва да бъдем само по-внимателни и по-търпими.
Скоро ще се уверите, че и вашето дете има талант.
Ще завършим със следната история на учител, който работел в училище за надарени деца.
В неговия клас имало момче, което попаднало там по случайност, но видимо изоставало с учебния материал.
Ръководството настоявало, то да бъде изключено.
Момчето наистина изоставало.
Но веднъж предало контролното си по математика последно, но как само решил задачите.
Преминал през тъмни лабиринти за решение на проста задача.
Но именно това поразило учителя.
Момчето сякаш не знаело за по-просто решение, но все пак намерило такова, по трудния начин, показало оригиналност.
Оттогава минали години.
Всички негови съученици пораснали като достойни хора, направили блестящи кариери.
Но само този изоставащ, но оригинален ученик се превърнал в преуспяващ бизнесмен.
Редовно дарява пари на училището си и при среща се усмихва на своя учител.
Така стоят нещата.
По-добре да вярваме, отколкотода не вярваме.