Интелектуалното развитие на детето понякога може да се забави, то не проявява инициатива, не се интересува от играчките, не е самостоятелно.

Какво се случва с него в такива случаи, тези въпроси често си задават родителите, когато наблюдават неговото развитие.

Детето в ранна предучилищна възраст, ако неговите когнитивни функции, се развиват в съответствие с нормата, проявява любознателност, интересува се от игрите с предмети.

Започва да копира и да подражава на околните и най-вече на родителите, с които прекарва най-много време.

За всички родители е полезно да знаят от какво зависи нивото на интелект, и как външно и по особености на поведение на детето да се разбере колко умно то расте.

Как да определим дали умът на детето се развива нормално

1.Голяма глава – умно дете

Британски учени казват, че признак на интелектуалното развитие на детето е увеличаването на размерите на главата. Особено актуално е това на възраст до една година.

Докторът по философия Катрин Гейл съвместно с нейни колеги от Университета на Саутхемптън установява зависимост между обема на мозъка на детето и неговото по-нататъшно интелектуално развитие, т.нар. късен интелект.

Екип от специалисти проучват повече от 600 деца. В изследването участват мъници до 1 година, четири и осем години.

Лекарите първоначално измервали обиколката на главата на бебетата. По-късно, в предучилищна и в начална училищна възраст, на децата бил даден тест за ниво на интелект.

Изследването показва, че високи резултати имат тези деца, обиколката на главата на които в бебешка възраст достига максималната възрастова норма.

Учените не знаят точно какво кара някои деца да имат по-голям мозък от други. Също подчертават, че много фактори, сред които отношения между родители и деца, могат да влияят на интелекта на децата.

Изследователите установяват, че растежът на главата до 1-годишна възраст е ключов фактор.

Догонващият растеж вече нямал толкова голямо значение.

Увеличаването на размерите на мозъка след периода на кърменето от гледна точка на обема на мозъка, едва ли може да компенсира по-ниският темп на растеж през първата година на детето.

Учените също проучват родителите на бебетата, и по-точно тяхното отношение към детето веднага след раждането, и след това в процеса на съзряване и на възпитание.

Майките на бебетата отговаряли на въпроси за своето поведение като родители, за отношението към по-големи деца в семейството и за други фактори като кърмене и следродилна депресия.

2.Депресия при майката и интелект при детето

При изучаване на нивото на показателите на детското развитие, учените стигат до извода, че децата имат по-високи показатели на IQ, ако техните родители са с по-висока образователна степен, а майките не страдали от следродилна депресия.

След раждането децата се нуждаят от грижа и внимание. Да получават любов и да бъдат приети, това са основни техни потребности.

Ако жената преживява депресия, няма емоционални ресурси да откликва на желанието на детето толкова по-често, колкото е необходимо.

Дори и да се грижи за него, да го държи на ръце, да го кърми, то няма да се чувства добре с нея, ако е в потиснато състояние.

Нивото на интелект е по-ниско при децата, чиито майки страдали от следродилна депресия.

3.Кърмата – по-добра от всички други видове храни

Майчиното мляко съдържа всички хранителни микроелементи за растежа и за развитието на детето. Освен това процесът на кърмене е важен фактор за формиране на детска емоционална стабилност и за умствено развитие.

Доктор Бернардо Леса Орта от Бразилия открива връзка между високи нива на коефициент на интелигентност на детето и кърменето, което продължава от раждането до 6 месеца.

Кърмата дава предимства и в бъдеще, сред които и високите оценки в училище и социален успех в зряла възраст. Най-добрият източник на наситени мастни киселини, необходими за развитие на мозъка.

4.Отношения семейството – как да отглеждаме умни деца

Високо ниво на интелект се установява при тези деца, отношението към които в семейството се гради на доверие, приемане и уважение.

Конструктивна критика, подкрепа за детето, липса на навик да се оказва натиск върху него водят до по-високо ниво на интелектуално развитие.

5.Когато в семейството има и още деца

Ако в миналото се смяташе, че наличието на по-големи деца в семейството стимулира по-малките да се развиват, то днес се подчертава, че за такъв ефект не са необходими просто братя и сестри, но и равностойно разпределяне на родителското внимание между всички деца.

В противен случай страда не само психиката, но и интелектуалното развитие.