Как да използваме смартфон и да не се напрягаме?
Получаването на известия на смартфона по 3 пъти дневно е оптимален начин да организираме своята работа с уведомления, за да не ни разсейват от основната дейност.
Този подход позволява да се повиши продуктивността на потребителя и да се подобри неговото настроение. А злоупотребата с общуването с електронни устройства, обратно, води до депресия и самота.
Всяко ново известие на смартфона разсейва потребителя и поставя пред него избор – да прекъсне текущото си занимание и да провери не е ли пропуснал важно обаждане или съобщение, или се опитва да се фокусира върху по-важното.
Но изследванията показват, че за това отиват средно по 25 минути.
Психолози и изследователи търсят начини за известяване на потребителя, които няма да го разсейват
Един от начините споделя специалистът в областта на поведенческите изследвания Ник Фитц.
Неговият екип установява, че потребителите, чиито уведомления идват по 3 пъти дневно, се чувстват по-щастливи и по-продуктивни, не са толкова стресирани.
А също и се фокусират по-добре върху това, което правят.
Този формат на уведомленията се оказва по-удачен, отколкото известяванията веднъж на час или изобщо пълното блокиране.
Изключването на уведомленията не помага, но можем да ги получаваме по по-разумен начин.
В изследването вземат участие група доброволци, всеки от които получавал средно по 65-80 известия дневно от различни приложения.
В рамките на 2 седмици контролната група проверявала уведомленията както обичайно.
Част от участниците получавали списъци с известия по 3 пъти дневно, в 9, 15 и 21 часа, а останалите изобщо не получавали уведомления.
От известията, които ги заливат, хората се чувстват нещастни, стресирани.
Постоянните уведомления ги разсейват от това, което правят и намаляват тяхната производителност.
Подобно настроение се наблюдавало в контролната група.
Дори и уведомленията да не идвали постоянно, а веднъж на час, това не подобрявало как се чувстват участниците.
Но и изключването на уведомленията също не помагало.
Тези, които били с изключени известия, били неспокойни, защото имало вероятност да изпуснат нещо.
Възможно е, ако експериментът беше продължил по-дълго, те да бяха се приспособили към това и да са се чувствали по-добре.
Или пък може би трябваше да си настроят известията, да ги уведомяват за по-важни събития, например, напомняния за срещи и те да идват на имейла.
Но най-добре от всички се чувствали тези участници, при които известията идвали по 3 пъти дневно.
Оказали се по-продуктивни, позитивни и способни да контролират всичко.
Най-подходяща би трябвало да е контекстно-ориентираната система, в която потребителят получава списъкът с уведомления в подходящо време.
Най-важните известия биха идвали независимо от времето
Разсейващите фактори като цяло не са толкова добри, но е желателно важните уведомления да идват навреме.
Идеалната система може да определя местоположението на потребителя и да извежда първата порция известия, например, по път за работа, втората – по време на обедната почивка, трета – път за дома.
Електронните писма е възможно да идват извънредно, но по-малко важните, например, за съобщенията в социалните мрежи – могат да идват и по веднъж на ден вечер.
Тези незначителни мерки спомагат за подобряване на настроението на доброволците и изненадало изследователите, тъй като само незначителна част от факторите, които спомагат за развитието на стреса.
Това, разбира се, не е панацея, но това безусловно влияе на хората.