"Изключване не помага" - как да намалим стреса от смартфона
Полезно

Как да използваме смартфон и да не се напрягаме?

Получаването на известия на смартфона по 3 пъти дневно е оптимален начин да организираме своята работа с уведомления, за да не ни разсейват от основната дейност.

Този подход позволява да се повиши продуктивността на потребителя и да се подобри неговото настроение. А злоупотребата с общуването с електронни устройства, обратно, води до депресия и самота.

Всяко ново известие на смартфона разсейва потребителя и поставя пред него избор – да прекъсне текущото си занимание и да провери не е ли пропуснал важно обаждане или съобщение, или се опитва да се фокусира върху по-важното.

Но изследванията показват, че за това отиват средно по 25 минути.

Психолози и изследователи търсят начини за известяване на потребителя, които няма да го разсейват

Един от начините споделя специалистът в областта на поведенческите изследвания Ник Фитц.

Неговият екип установява, че потребителите, чиито уведомления идват по 3 пъти дневно, се чувстват по-щастливи и по-продуктивни, не са толкова стресирани.

А също и се фокусират по-добре върху това, което правят.

Този формат на уведомленията се оказва по-удачен, отколкото известяванията веднъж на час или изобщо пълното блокиране.

Изключването на уведомленията не помага, но можем да ги получаваме по по-разумен начин.

В изследването вземат участие група доброволци, всеки от които получавал средно по 65-80 известия дневно от различни приложения.

В рамките на 2 седмици контролната група проверявала уведомленията както обичайно.

Част от участниците получавали списъци с известия по 3 пъти дневно, в 9, 15 и 21 часа, а останалите изобщо не получавали уведомления.

От известията, които ги заливат, хората се чувстват нещастни, стресирани.

Постоянните уведомления ги разсейват от това, което правят и намаляват тяхната производителност.

Подобно настроение се наблюдавало в контролната група.

Дори и уведомленията да не идвали постоянно, а веднъж на час, това не подобрявало как се чувстват участниците.

Но и изключването на уведомленията също не помагало.

Тези, които били с изключени известия, били неспокойни, защото имало вероятност да изпуснат нещо.

Възможно е, ако експериментът беше продължил по-дълго, те да бяха се приспособили към това и да са се чувствали по-добре.

Или пък може би трябваше да си настроят известията, да ги уведомяват за по-важни събития, например, напомняния за срещи и те да идват на имейла.

Но най-добре от всички се чувствали тези участници, при които известията идвали по 3 пъти дневно.

Оказали се по-продуктивни, позитивни и способни да контролират всичко.

Най-подходяща би трябвало да е контекстно-ориентираната система, в която потребителят получава списъкът с уведомления в подходящо време.

Най-важните известия биха идвали независимо от времето

Разсейващите фактори като цяло не са толкова добри, но е желателно важните уведомления да идват навреме.

Идеалната система може да определя местоположението на потребителя и да извежда първата порция известия, например, по път за работа, втората – по време на обедната почивка, трета – път за дома.

Електронните писма е възможно да идват извънредно, но по-малко важните, например, за съобщенията в социалните мрежи – могат да идват и по веднъж на ден вечер.

Тези незначителни мерки спомагат за подобряване на настроението на доброволците и изненадало изследователите, тъй като само незначителна част от факторите, които спомагат за развитието на стреса.

Това, разбира се, не е панацея, но това безусловно влияе на хората.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.53 175

Malchugani.com banner

Редактор