Нуждата от повикване на спешна помощ възниква при съвсем неочаквани и спешни ситуации.
В такива случаи човек може да забрави, дори и елементарни телефонни номера.
Паниката води до това, че операторът на другия край на линията чува само неясни и противоречиви обяснения на висок тон, а така минава време, толкова необходимо на пострадалия.
Как правилно да се повика спешна помощ и каква информация трябва да се съобщи на диспечера?
Ще се постараем да отговорим максимално подробно на тези въпроси.
Спешна и неотложна – нима това не е едно и също?
Много хора не знаят, че това са две абсолютно различни служби. Или по-точно от началото на 2000 година неотложната случаи се прехвърлят към личните лекари.
• Спешна медицинска помощ се оказва в експресна форма – при внезапни остри състояния, представляващи заплаха за живота на пациента.
Това е помощ при нещастни случаи, катастрофи, фрактури, наранявания, сърдечни пристъпи, отравяния, внезапни заболявания, съпровождащи се с припадъци. А също и кръвотечения, гърчове или дихателни нарушения.
• Неотложна помощ се оказва, когато няма непосредствена заплаха за живота на човека, и не се налага спешна хоспитализация.
Но лекарят от неотложната помощ може да установи, че състоянието на болния е по-сериозно, отколкото се е предполагало по-рано.
В този случай трябва да се повика спешна помощ, която да хоспитализира болния. Тоест поводи да се повика неотложна помощ, но само при условие че личният ви лекар има договор с частна такава, са:
- Температура при грип и остри вирусни инфекции;
- Световъртежи и главоболие;
- Болки в гърдите и невралгия;
- Дихателни затруднения, освен при астма;
- Обостряне на хронични заболявания, когато липсва опасност за живота на човека;
При силни болки в сърцето и кръвоизливи набираме 112, а при висока температура и кръвно – неотложна помощ.
От 2000 г. неотложните случаи се прехвърлят към личните лекари, които трябва да са на разположение 24 часа в денонощието.
Но повечето от тях сключват договори с частна неотложна помощ, към която трябва да се обръщаме в случаи на възникване на неотложно състояние.
Телефони за спешна и неотложна помощ
Единен номер за повикване на спешна помощ в България от стационарни и мобилни телефони е 112.
Телефоните за неотложна помощ за всеки район са различни, например за град Пловдив е 6-150.
Но все пак можете да се обадите на единния номер, и ако няма непосредствена заплаха за живота на човека, операторът ще ви подскаже номера на неотложната помощ.
Какво да обясняваме на диспечера, когато се позвъним на 112?
Постарайте още с първото изречение да формулирате защо сте се обадили за линейка.
Например: „Боли ви сърцето“ или „Паднали сте от високо, наранили сте си крака, не можете да стъпите на него“.
След това отговаряйте на всички въпроси на диспечера.
Важно е да не криете от оператора състоянието на алкохолно опиянение, тъй като още при идването, лекарите формират метод за оказване на помощ и списък с възможни препарати.
А някои от тях са несъвместими с алкохол.
Ако не викате спешна помощ за себе си, постарайте се да изясните, боледувал ли е човека от нещо преди, кога се е лекувал последно и колко отдавна се е влошило състоянието и т.н.
Ако сте видели на улицата, пиян, особено спящ, опитайте да разберете, дали му е нужна помощ. Това ще ви отнеме няколко минути, но пък можете да спасите човешки живот.