Колкото повече думи чува детето в първите 3 години от живота си, толкова по-успешно ще стане после. И това означава, че по-често трябва да пускаме телевизора ли? Всичко не е толкова просто. Педиатър разказва как се създават оптимални условия за общуване.
Истинско откритие на века стана изследване на психолози от Канзанския университет Бети Харт и Тод Рисли как постиженията на човека не се предопределят от вродените способности, нито от икономическото положение на семейството, нито раса или пък пол, а количеството думи, с които се обръщат към него в първите години от живота.
Да се слага детето пред телевизора или да му се пуска за няколко часа е безполезно – принципно значение има комуникацията с възрастни. Разбира се, да казваме на детето „спри“ 30 милиона пъти, това няма да му помогне да израсне умно, продуктивно и емоционално стабилно вече като възрастен. Важно е общуването да бъде осмислено, а речта – сложна и разнообразна.
Без взаимодействие с околните способността за учене отслабва. За разлика от каната, която съхранява всичко, което налеем в нея, мозъкът без обратна връзка повече прилича на сито. Езикът не трябва да се учи пасивно, а само с помощта на ответна реакция на околните и на социално взаимодействие.
Доктор Саскинд обобщава най-новите изследвания в областта на ранното развитие и разработва програма за общуване на деца и родители, които способстват за най-доброто развитие на детския мозък. Нейната стратегия се състои от 3 принципа – настройка на детето, по-често общуване, развитие на диалог.
1. Настройка на детето
Става дума за осъзнат стремеж на родителя да забелязва всичко, от което се интересува бебето, и да разговаря с него на тази тема. С други думи трябва да се погледне от същата страна, от която и детето.
Проявете внимание към неговите занимания – например, родителят, изпълнен от благи намерения, сяда на пода с любимата книжка на детето и го подканва да послуша. Но то не реагира, продължавайки да строи кула от разхвърлени кубчета по пода. Родителите отново казват – Отиди там, седни. Погледни, каква интересна книжка. Сега ще ти почета.
Да се настроите към детето означава, внимателно да се отнесете към това, с което се занимава. То може да се съсредоточи само върху това, което му е интересно.
2. Активно общуване
Изговаряйте на глас всичко, което правите. Такова коментиране е още един способ за заобиколите детето с говор. То не само увеличава речниковият си запас, но и показва взаимовръзка между звука и действието или вещта, към която се отнася. Например, „Давай да сложим новия памперс – какъв е бял отвън и сън отвътре. И не е мокър. Погледни – сух и толкова мек“.
3. Развитие на диалог
Диалогът предполага обмен на реплики. Това златно правило на общуване на родителите и децата, най-ценният от 3-те метода за развитие на младия мозък. Постигането на активно взаимодействие е възможно, като се настроите към това, с което се занимава детето, и като разговаряте с него за това колкото се може повече.
Търпеливо дочакайте ответната реакция. В диалога е много важно да се придържате към редуването на ролите. Допълвайки мимиката с жестовете – първоначално предполагаеми, и най-накрая реални, детето може само да ги подбира. Толкова дълго, че на майка и татко им иска да отговорят за него.