Когато днешните деца пораснат, светът ще е съвсем различен от днешния. Какви ключови навици е важно децата да придобият, за да успешни в бъдеще.
10 поколения подред в страните с развити икономики повечето хора са постигали успех, след като се научават да вършат работата на машините, по-добре от самите машини.
Тази епоха приключи. Машините се справят с тази работа по-добре, отколкото бихме съумели ние.
Качествата нужни на децата, за да преуспеят в света на бъдещето
1.Умение за общуване и работа в екип
Наблюдава се намаляване на търсенето на хора с техническа квалификация. Най-бързоразвиващите се отрасли, сред които образование и здравеопазване, изискват навици за човешко общуване, сред които емпатия, умение за сътрудничество, способност за екипна работа и преговори.
Да и в други области подобни навици повишават шансовете за успех на специалиста. Например, адвокат, който може да убеди разгневен и нерационален клиент да действа по-разумно, или инженер, който умее да ръководи екип. Такива хора ще бъдат успешни.
Компанията American Express търси служители за своите контактни центрове сред персонала на най-добрите хотели и круизни кораби, като поставя начело отлични навици за обслужване на клиенти.
Дори от Google проверяват кандидатите за способност за сътрудничество, за да наемат само тези, които могат добре да работят в екип.
И макар прогресът да направи навиците за междуличностно общуване по-актуални, от друга страна влияе негативно на способността на хората да развиват тези навици. Прекарваме все повече време, гледайки пред екраните на електронни устройства.
Подрастващите са почти през цялото време пред телефоните, но основно пишат съобщения, а не говорят.
Мащабно изследване с участие на американски студенти показва, че през последните десетилетия способността за съчувствие устойчиво се понижава, а нарцисизмът нараства.
Други изследвания показват, че социалните мрежи не само укрепват връзките между хората, но и ни правят нещастни.
Общуването в Интернет блокира отдавна вкоренили се механизми, които ни помагат ефективно да работим заедно, сред тях е способността да разпознаваме хората и да се включваме в разговори.
Емпатията, способността да определяме какво мисли и чувства друг човек, и да реагира по съответния начин, това не е просто черта на характера, която може да присъства и отсъства. Навиците за взаимодействие могат да се овладеят.
За тези, които не умеят да общуват, перспективите не са добри. Организациите постепенно осъзнават, че в тях няма работа за откъснати от колектива и социално неадаптирани хора. Последните могат да са опасни за предприятието и трябва да бъдат уволнени.
2.Умение за нестандартно мислене
В света на промените, които очакват днешните деца, способността за мислене не по шаблона може да е много полезна. Хората, които по определение са по-приспособени към риска, това са вторите и следващите деца в семейството.
Четири изследвания, в които участват повече от 8000 души, показват, че вторите и следващите деца в семейството с 1,48 пъти по-често се занимават със спортове, при които вероятността от получаване на травма е голяма – американски футбол, ръгби, бокс, хокей и т.н.
Първородните деца предпочитат по-безопасните видове спорт – голф, тенис, лека атлетика, колоездене и гребане.
Също на вторите и следващите деца поемат рискове в политиката и в науката, приемат радикални теории, когато се появят.
Традиционно на първородните деца се предричат успехи, и най-често получават добро образование. Но към 30-годишна възраст тези предимства изчезват. При вторите и следващи деца в семейството по-бързо расте заплатата, защото те се съгласяват на работа, където плащат повече.
Родителите трябва да развиват у децата умението да мислят самостоятелно, предлагайки им обяснения, а не правила.
Не може да се твърди, че на личните качества влияе само редът на раждане – по-важно е възпитанието на децата.
3.Упоритост
На децата трябва да се предложи едно трудно нещо, в рамките на добре структурирани извънкласни занятия.
Това може да са танци, спорт или свирене на музикален инструмент – в зависимост от интересите на детето. Този вид трудни в началото занятия помагат за развитие на упоритост.
Личността може да се промени и след излизането от детската възраст, и при необходимите усилия можем да се научим на трудолюбие.