Challenge – тази дума не се появи случайно в нашия речник. Най-голямата мрежа за споделяне на видео Youtubе вече забрани всички видеоклипове със challenges или предизвикателства в превод, тъй като се смятат за опасни за живота, особено за деца и тийнейджъри.
Сред тази възрастова група опасностите са най-малко две – зависимост от смартфон, която вече доказано вреди на психическото здраве, и опитите да се участва в опасни експерименти.
Какво трябва да знаят родителите и да обсъждат с порасналите си деца – challenges-2019 г. и проблемите с пристрастяването.
Опасните предизвикателства за тийнейджъри през 2019 г.
Изяж ме – как нещо, което не се яде, провокира апетита
Tide Pod Challenge – това е пример как от шеговита реклама се появяват забавни картинки в социалните мрежи, т.нар. meme-та, а впоследствие започват да нарастват случаите на отравяния от поглъщане на перилни препарати.
Капсулите за пране Тайд са на пазара още през 2012 г., но впоследствие компанията проявява креативност и пуска кратка реклама, в която дете разказва колко са ярки тези капсули, колко хубаво миришат и как иска да ги изяде.
Капсулите за пране в рекламата стояли в купичка и приличали на бонбони, а разказът на детето бил изключително забавен и убедителен, заради което то се сдобива с последователи.
Първо кратки видеоклипове и снимки, след това експерименти, при които се готви с капсулите за пране. Продължението са клипове, при които подрастващи си слагат капсулите в устата, след това ги отхапвали и поглъщали.
Резултатът е рязко нарастване на случаите на отравяния. Здравните власти в САЩ и Канада пускат предупреждения за опасността от поглъщането на средства за пране. Интернет потребителите в детска и тийнейджърска възраст реагират с призив към производителя да пусне нови вкусове.
Появява се гореща линия за тези, които не се вслушват в указанията на здравните власти и погълнат капсула за пране.
Накрая от мрежата за видео споделяне започват да блокират акаунти с видео клипове и случаите на отравяне се преустановяват.
Изследователите още през 2014 г. предупреждавали за опасността от битовата химия, която имитира хранителни продукти по вид и аромат. Сред тях е и обикновеният сапун – понякога с нежна и апетитна миризма.
Невербалните хранителни метафори, така се нарича видът и ароматът на негодни за консумация продукти, които стимулират отдели на мозъка, отговорни за апетита.
Изследователите предполагат, и не без основание, че производителите на битова химия използват такива „залъгалки” нарочно с цел увеличаване на продажбите.
Компанията Тайд, която е производител на перилни препарати, вече прави капсулите горчиви и не препоръчва да се слагат в бонбониери, както и в рекламите, а да се крият от детските очи.
Кутия за птици – със завързани очи зад волана
Bird Box Challenge – още едно вирусно и същевременно доста опасно предизвикателство, което се появява след излизането на екрана на трилъра със Сандра Бълок „Кутия за птици”. Във филма Земята е завладяна от същества, които побъркват всеки, който ги види.
Затова единственото спасение за всички хора е да си завържат очите и да правят всичко, като разчитат само на слуха си. Да готвят, да се придвижват из дома, да карат кола – и по-големи впускат в това предизвикателство, които имат шофьорски книжки.
Смисълът на предизвикателството е ясен – трябва да си вържеш очите като на филма, и да се опиташ да повториш всички действия и дори повече. А защо не и да се заснеме всичко това и да се пусне в мрежата. Резултатът е рязко нарастване на травмите, изгарянията и автомобилните катастрофи. Да, появяват се и такива, които решават да излязат навън, разчитайки само на слуха си.
От компанията Netflix изразяват признателност за интереса към филма, но се препоръчва да се преустановят безумните експерименти, които са опасни за здравето и за живота.
Fire Challenge – поиграй си на пожарникар
Още по-безумно изглежда Fire Challenge. На участника се предлага да се залее с вряла вода или с друга гореща течност, да се подпали и след това да се изгаси. И разбира се, всичко това да се заснеме на камера. Резултатите няма смисъл да се описват, а мотивите на тези, които доброволно се изгарят, е трудно да бъдат разбрани.
Пубертетът е трудна възраст – едно от свойствата на психиката през този период е вярата в собствената неуязвимост. Демонстративното рисковано поведение се подхранва от това усещане за неуязвимост.
Това е логично, но е истина. И тази особеност трябва да се има предвид от възрастните и от родителите.