Според теорията поколенията се сменят едно с друго на всеки 20-25 години. Неотдавна се оформи поколение, което следва милениумите – сентениали, наричат ги още поколението Зет.
Може би, първите в историята деца, които толкова много се отличават от родителите си.
Кои са сентениалите?
Това са родените след 1996-та или след 2000-та – по данни от различни изследвания. Разминаването в датите се появило,защото изследванията засега са малко. Сентениалите още са млади, но вече няма как да се объркат.
По какво се отличават те от други поколения?
Това е първото поколение, което се е родило в епохата на Интернет. Не помнят какъв е бил животът без джаджи, и прекарват със смартфони и джаджи повече от 8 часа дневно.
На всяка стъпка сентениалите използват приложения толкова естествено, както дишат. Поколението Зет не дели света на цифров и реален, техният живот плавно протича на екрана и обратно.
Как технологиите са повлияли на сентениалите?
Те обичат да общуват в мрежата, при това анонимно, предпочитат социалните мрежи, в които могат да се крият. Това не е Туитър, а Снапчат, от който изчезват съобщенията.
Това е първото поколение израснало в мултикултурна среда. На сентениалите им е все едно къде се е родил техният събеседник и как изглежда.
Имат имунитет към рекламата, вграден АдБлок. Така са свикнали на рекламните банери и съобщения, че могат и изобщо да не им обръщат внимание, а за да ги заинтересова рекламата, в нея трябва да има нещо наистина интересно.
Минус – сентениалите не обичат за дълго да се концентрират. Сред децата и тийнейджърите се разпространява синдромът на дефицит на вниманието и хиперактивност.
Затова и поколението Зет обича да гледа, а не да чете. Нужно им е да улавят максимум информация за кратък срок.
Защо са така невнимателни? Глупави ли са?
Не – сентениалите са се учили заедно с технологиите и са свикнали на кръстосано изучаване на предмети. В тяхната глава всеки параграф на учебника е пронизан с хипервръзки, както в Уикипедия.
Освен това са свикнали да мислят глобално, защото мигновено получават информация от целия свят. Те искат да правят открития, обичат изследванията и разработката.
Да, често превключват вниманието си, но затова пък бързо вземат решения. Поколението Зет не обича да се връща на един въпрос по няколко пъти.
Какво умеят да правят?
Това е поколение, което обича да вижда. Общувайки в мрежата, сентениалите използват емотикони, картинки. И умеят да ангажират вниманието на аудиторията.
Тийнейджърите знаят точно по какви закони живее информацията и кога е нужно да публикуват снимка в Инстаграм, за да събират повече харесвания.
Ще кажете, дреболия? А, я си представете какво ще се случи, когато тези тийнейджъри с усет за вниманието на аудиторията излязат на пазара.
Предходните поколения просто ще си заминат.
А какво ценят освен лайковете?
Те, като нищо друго, ценят безопасността. Доколкото това поколение, израснало в епохата на терористичните актове и икономическите кризи, иска стабилност, спокойствие и разцвет.
Не им харесват нещата за еднократна употреба, желаят, когато купят нещо, то да им служи дълго време. Сред тях е модерно да бъдеш минималист.
Имат много трезви представи за живота и за това как да постигат успех. Милениумите мечтаят целият свят да забележи колко са прекрасни и забележителни.
Сентениалите не хранят такива илюзии. Смятат да работят много и да печелят.
Това не са бунтуващите се тийнейджъри – напротив, те пушат и пият малко, дори към секса се отнасят по-отговорно.