Да възпитаме успешно или щастливо дете?
Ако пред вас никога не е стояла тази дилема, това означава, че все още не сте се потопили в темата за ключовите компетенции, soft skills.
Нека го направим сега.
Защо е толкова модерен днес моделът 4к и какво всъщност означава?
Още през 50-те години на миналия век специалисти в областта на развитие на човешките ресурси започват да търсят, описват и да се опитват да измерят ключовите компетентности.
Това са набор от качества и навици на специалиста, определящи успешността в една или друга сфера.
Едни от последните и най-известни стъпки в тази посока са т.нар. компетентности от Давос или компетенции-2020.
От Давос, защото са прокламирани през 2016 г. на Световния икономически форум в едноименния град.
А 2020 – защото това са 10-те най-търсени качества и навици, които трябва да се развиват, за да бъде човек желан на пазара на труда през 2020 г.
Следва веднага да отбележим, че не става въпрос толкова за успешна кариера, колкото за очакванията на работодателите.
Хората обичат „вълшебните таблетки“, затова разбираемите и лаконични концепции бързо завладяват умовете.
Веднага се появява усещане за структурираност и яснота на темата.
Като светлина в края на тунела.
С времето „10-те навика“ се трансформирали в по-кратки концепции, защото мозъкът ни е мързелив.
Така се появява и моделът 4к – 4 характеристики на човека, започващи с буквата „к“:
• Критично мислене;
• Креативност;
• Комуникативни навици;
• Умения за работа в екип;
Какво общо пък имат децата с идеалния образ на служителя?
Всъщност общото е, че този модел се внедрява активно в образование у нас.
Тоест не само служителите са загрижени как да останат атрактивни пред своя работодател и как да съвместят красивия модел с реалността, но и психолози и педагози.
А не да говорим вече за родителите.
Проблеми с усъвършенстване на образователната система и модернизирането ѝ в отговор на предизвикателствата на средата имаме не само в България, но и повечето развити държави.
И всяка страна предлага своите 6, 7 или 5 точки за концентрация на педагогическата и родителска активност.
И всички те са наистина полезни, важни са и спомагат за постигане на успех във всяка сфера.
А една от прогнозите за развитието на пазара и образованието е тезата за отмиране на повечето известни професии.
Следователно, важно е не това, което умеем да правим, а как го правим и до колко сме готови да се променяме, да се учим, да усвояваме нови области на усвояване на своите знания и умения.
Т.нар. soft skills – гъвкави непредметни навици – умение за общуване, работа с информация, поставяне на цели, поставяне на цели и планиране на време, стават по-важни от hard skills.
Това са професионалните предметни навици.
Моделът 4к не е по-добър и не е по-лош от другите.
Всички изброени качества несъмнено ще бъдат полезни за техния притежател за разрешаване на разнообразни житейски задачи, включително и професионални.
Обърнете внимание на словосъчетанието „решение на задачи“, това е важно.
За хармонията и щастието
Идеята за ключовите компетентности и навици идва от бизнеса.
За работодателя е важно служителят да притежава този набор от компетентности, които му помагат да постига резултат.
Но успехът в професията при цялата му значимост не гарантира вътрешна хармония или казано на човешки език, за щастие.
Навиците и компетентностите не решават задачите на вътрешното развитие – разбиране и признание на себе си, адекватна самооценка, усещане за реализиране на собственото предназначение.