Оценете предимствата и недостатъците, представете си най-лошия вариант за развитие на събитията и търсете средата.
Вземаме хиляди решения всеки ден. Повечето от тях са дребни и незабележими – дали да кликнем на съответната връзка, да отпием ли глътка кафе, да си почешем ли носа. Има и решения, които могат значително да повлияят на живота ни.
В такива случаи е по-добре да се действа сериозно. В такъв случай 5 са основните варианти, кои са те?
Кои са най-ефективните техники за вземане на трудни решения
1.Съставете списък с предимства и недостатъци
Да допуснем, че разсъждавате над преместване. Вземете лист хартия и напишете класически списък с предимства и недостатъци. След това оценете всяка точка от 1 до 10, като се изхожда от нейната важност лично за вас.
Например, ако изпитвате нужда да останете близо до своето семейство, то поставете до тази точка оценка от 9 или 9,5.
Ако в плюсовете сте написали „живея недалеч от планината”, но самите вие прекарвате повече време в града, а не изкачвате планински върхове, то оценката ще бъде от 2 до 3 точки.
Същото е и с минусите. Ако ви е важна кариерата, напускането на любимата работа може да се оцени с 8 точки.
Сложете всички точки и погледнете какво надвишава. Можете да направите отделен списък за варианта „да не се преместваме”. Съпоставете резултатите. Ще видите логична цифра, прикрепена с емоции, подкрепена с емоции. Това често ни помага да разберем какви са подсъзнателните ни стремежи.
2.Обмислете вариантите за развитие на събитията
За начало си представете най-лошия вариант и своите чувства, ако те станат реалност. Този метод за планиране се нарича „премортен”. Представете си, че решението ви се е оказало ужасно, а проектът се е провалил.
Изследвайте всички възможни причини за провала, помислете как да ги предотвратите. Това ще ви избави от много проблеми.
След това визуализирайте най-добрият вариант за развитие на събитията и оценете своите усещания.
Ако не изпитвате щастие и въодушевление, трябва да се замислите за причините.
Този метод се използва в компанията Amazon разработчиците пишат чернова на прес-релийз и раздел с често задавани въпроси преди написване на кода.
Така екипът обсъжда и решава най-сложните въпроси предварително и определя колко е ценен продуктът.
Ако не може да бъде написан добър прес-релийз, то над продукта не трябва и да се работи.
3.Да зацикляме върху крайности
Често се съсредоточаваме върху два варианта. Да се сдобием с допълнително образование или да започнем свой бизнес? Да се преместим в друг град или в чужбина, или да си останем вкъщи?
И забравяме, че измежду тези варианти има и междинни, да започнем работа, която е свързана с командировки, така една част от времето ще сме си в родния град, но друга, може и да е немалка, ще сме не само в друго населено място, но може и държава, и дори континент.
Вариант е и още няколко години да прекараме в родния си град или на същото населено място и след това да се преместим в чужбина.
Правилният избор не е задължително да бъде между 2 варианта. Най-често може да се намери гъвкаво решение.
4.Да се посъветваме с другите
Това е добър начин да съберем полезна информация. Например, ако не можете да се решите на преместване, посъветвайте се не само с близки и приятели. Те имат лична заинтересованост от това.
По-важно е да поговорим с някого, който вече се е преместил. Когато става въпрос за бизнес въпроси, то е най-добре да наемем бизнес консултант. Или намерете човек със задълбочени познания в тази област и се учете от него.
5.Избягвайте скрити решения
Когато отлагаме важното решение за по-късно, все пак правим избор. Обикновено не е най-добрият.
Необходимо е да помним, че отлагането на решението е само по себе си пак решение, но с реални последствия.
Обикновено решенията, колкото и трудни да са те, се взимат за 2 секунди, като изборът най-често е измежду два варианта.