За да бъде хармонично общуването с учителя на детето, старайте се да избягвате тези разпространени грешки.
Психолозите казват, че родителите трябва да подготвят за училище не само своето дете, но и себе си.
Защо в отношенията родители-педагози има напрежение?
Първият и основен авторитет в живота на детето – това са хората, които го отглеждат и възпитават.
Към тези роли привиква не само детето, но и родителите.
При достигане на училищна възраст в тези отношения се появява и трета страна – педагог.
Кои са най-честите грешки, които допускат родителите при общуване с учителя на своето дете?
1. Неприемане на авторитета на учителя
Много родители невинаги са готови да приемат факта, че сега някой страничен може да коригира поведението на детето, да оценява неговите действия, да дава препоръки.
И най-болезнено от родителите се възприемат изискванията на учителите към детето.
В това се крие и причината за повечето конфликти на родители и педагози: психологически е сложно да се приеме, че сега не само те са главните.
Дори и да не го казвате на глас, в разговора с педагог интонацията ви издава всичко.
Съветът в тази ситуация е един – доверявайте се на учителя, включете го в кръга на отношенията „родител-дете-педагог“.
И приемете факта, че голяма част от времето вашата рожба ще прекарва с човек, който трябва да бъде авторитет за тях.
Умението да се вслушваме в мнението на другия, за анализи, това е ключът, който помага за правилно изграждане на отношения, а диалогът трябва да се води конструктивно.
2. Обвинение на педагога за неуспехите на детето
Когато детето тръгне на училище, това не означава, че целият процес на обучение и възпитание се прехвърля на учителя.
Част от работата, резултатите от която са добри оценки и правилно поведение на детето, продължава да е в компетенцията на родителите.
Преди да обявите претенциите си към учителя по повод ниските оценки, родителите трябва да направят анализ на собствените действия.
А създавате ли достатъчно добри условия за писане на домашни работи?
Ангажирате ли се с възпитанието на детето извън училище?
И само след това е препоръчително да се обърнете към учителя, но единствено за съвет, а не с обвинения: „Не учите детето ми добре“.
3. Натрапване на специалното положение на детето
В много семейства децата са център на внимание, с грижите за тях са се ангажирали и родители, и често баби и дядовци.
Но не забравяйте, че в училище детето става част от колектив.
И ако в тази общност съществуват определени правила, то трябва да се съобразява с тях.
Не е нужно да се опитвате да правите така, че детето да бъде за учителя „най“.
В добрия смисъл на думата в училище, то е същото както и всички – не по-добро и по-лошо.
Учителите са длъжни да отчитат индивидуалните особености на всяко дете, но не трябва да го отделят от другите.
4. Оценка на професионализма на учителя пред детето
Понякога не се и налага да разговаряме с педагога, за да се стигне до напрежение в отношенията.
Ако обсъждате учителя с други членове на семейството, правете го така, че детето да не ви чува.
5. Постоянни молби към учителя да влезе в положение
Неприятности се случват във всяко семейство, и педагогът трябва да отчита всички фактори, които влияят на състоянието на детето.
Но това не трябва да се превръща в навик.