Тежкият и упорит труд е достоен избор, но невинаги е най-добрият път към успеха.
Понякога е по-добре да се работи не повече, а по-умно.
Как да работим по-ефективно?
Ако работим по-малко, ще успеем да постигнем по-добри резултати. За пример може да ни послужи собственик на малък бизнес, който се труди в режим нон стоп.
Той може да работи 24 часа в денонощието, но няма възможностите на големите компании негови конкуренти.
Голямата фирма може да събере голям екип, да вложи много пари например, в стартъп.
Но понякога малки компании успяват повече, отколкото големите конкуренти, например, Фейсбук купи Инстаграм – компания от 13 души – за милиард долара.
Снапчат – нов стартъп от 30 служители, отклонява предложенията от технологични гиганти като Фейсбук и Гугъл.
Частично техният успех е зависил от късмета. Но всичко останало от ефективността.
Съществува огромна разлика между това „да бъдеш зает“ и да „бъдеш продуктивен“.
Ако имате много ангажименти, това не означава, че работите продуктивно.
Да се трудим продуктивно означава ефективно да управляваме времето си и да разпределяме енергията си.
Ако искате да работите не по 80, а по 40 часа седмично, и да успявате да свършите няколко пъти повече работа, опитайте да следвате тези препоръки.
1. Не работете извънредно
Някога задавали ли сте си въпроса, защо работната седмица е 40 часа?
През 1926 г. американският индустриалец и основател на Форд Мотор Къмпани, провежда експеримент.
Намалява работните часове от 10 на 8 и работните дни от 6 на 5. Резултатът се оказва много интересен – продуктивността рязко нараства.
Колкото повече време отделяте на работата, толкова по-неефективно и непродуктивно се справяте със служебните задачи.
Когато за проекта са планирани 60 и повече часа, неговото изпълнение ще отнеме повече от 2 месеца.
Продуктивността намалява, датата на предаване на проекта се отлага.
Същият брой служители може да изпълни аналогична задача в същите срокове, но като работи по 40 часа седмично.
2. Наспивайте се добре
Въоръжените сили на САЩ провели необичайно изследване. Те намалили с час продължителността на нощния сън на войниците.
Последица от това решение било понижаване на когнитивните способности, както при прекаляване с алкохола.
По американската класификация – 10-та степен.
Каква ирония? Много е вероятно да ви уволнят, ако отидете на работа пияни, а работата цяла нощ се смята за нещо нормално.
И в първия, и във втория случай състоянието на работника е идентично.
Когато забележите, че работите непродуктивно, си задайте въпроса. Наспивате ли се достатъчно?
3. Не казвайте ДА твърде често
Според принципа на Парето, 20% от усилията дават 80% от резултатите.
Вместо да работим повече, трябва да се съсредоточим върху усилията, които ни дават 80% от резултатите.
И е най-добре да се откажем от останалите ангажименти. Ще ви остава време да се концентрирате върху по-важните задачи.
Няма смисъл да се захващаме с работа, която е с нисък или на практика нулев резултат.
Възниква логичният въпрос – кога да казваме НЕ и кога ДА.
Ако не знаете, къде да си инвестирате времето, направете елементарен тест. П
роследете всичко, което правите, а след това опитайте да оптимизирате този процес.
4. Не бъдете перфекционист
Колкото по-голям перфекционист е човек, толкова по-непродуктивно работи.
5. Правете почивки
На всеки му е необходимо време за размишление. И ние често намираме правилните решения, когато спрем да ги търсим.