Увеличава ли средиземноморската диета продължителността на живота
Любопитно

Според ново проучва придържането към средиземноморска диета спомага за удължаване на живота. Хората, които спазват такъв хранителен режим са с по-дълги теломери, за които е установено, че са фактор за по-бавно стареене и значително по-малко заболявания.

И резултатите от предходни научни изследвания са показвали, че спазването на средиземноморска диета е свързана с редица ползи за здравето, като намалява значително риска от ранно настъпване на смърт и от развитието на сърдечно-съдови заболявания.

Хората, които се придържат към този режим на хранене, консумират предимно зеленчуци, плодове, ядки и бобови растения /като боб, грах и леща/ и най-вече /непреработени/ зърнени храни.

Средиземноморската диета също включва и прием на по-големи количества зехтин. А храните източници на наситени мазнини като мляко, млечни продукти и меса, включително и пилешко се ограничават, умерено се консумира риба.

И редовно, но също умерено се консумира алкохол, особено вино по време на хранене.

Теломерите са разположени в краищата на хромозомите /подобно на пластмасовите накрайници на връзките на обувките/с цел предотвратяване на накъсването и сливането на генетичните кодове, които те съдържат /хромозомите/.

При здравите хора теломерите се скъсяват постепенно през целия живот на човека. Тяхната дължина намалява наполовина от ранна детство до зрелостта и още веднъж този процес се повтаря в много напреднала възраст.

Така късите теломери са свързани с по-ниска продължителност на живота и по-голям риск от развитие на заболявания, свързани с напредването на възрастта.

Фактори от начина на живот на човека като затлъстяване, тютюнопушене и консумация на подсладени напитки.

При всички хора, при които са налице тези фактори имат по-къси теломери, отколкото обикновено имат хората в тази възраст. За оксидативния стрес и възпалителните процеси също е установено, че ускоряват скъсяването на теломерите.

Като се има предвид, че плодовете, зеленчуци и ядки – основните храни, от които всъщност се и състои Средиземноморската диета – са добре известни с своето антиоксидантно и противовъзпалително действие, екип от американски учени започва проучване с цел установяване дали спазването на средиземноморска диета е свързано с удължаване на живота.

Те анализират данните за 4676 жени на средна възраст в добро здравословно състояние. Информацията за тях те вземат от най-мащабното проучване, провеждано в САЩ, което проследява здравословното състояние на повече от 120 000 медицински сестри от 1976 г.

Участничките в това мащабно научно изследване попълвали въпросници за хранителните им навици и храните, които консумират и давали кръвни проби за измерване на нивата на теломерите.

Хранителният режим на всяка от участничките се оценявал въз основа на скала от 0 до 9. В зависимост от близостта на консумираните групи храни от тях със спазването на средиземноморската диета.

След корекция на други оказващи влияние фактори, резултатите показват, че колкото по-близък е хранителния режим на конкретната участничка до средиземноморската диета, толкова по-дълги са нейните теломери.

Всяка една точка от посочената по-горе скала отговаря на остаряването на тези крайни участъци от хромозомите с 1.5 години. При 9 са най-дълги теломерите на участничките, тоест най-близо до средиземноморската диета.

Въпреки това, нито една от групите храни не се свързва с изменение на дължината на теломерите, което подчертава значението от разглеждането на хранителните навици в тяхната съвкупност, а не само на отделните групи храни като пълнозърнести например.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.51 49

Malchugani.com banner

Редактор