С всяка изминала година изискванията към образованието се променят, появяват се нови инструменти и методики, а старите престават да действат.

Какво интересно предстои в образователната сфера през 2020 г.

Ще се появят ли технологични заместители на чинове, дъски и на учители? Какви направления ще се развиват през новата година?

Обучение на навици на осъзнаност от детството

Поведенческите и емоционалните разстройства се превърнаха в епидемични в различни държави. Тревога, депресия или синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност се откриват при учениците по-често от когато и да е било.

Всеки ден деца и тийнейджъри с всички сили се опитват да разберат как да се впишат в този сложен и бързо променящ се свят. Едновременно с това трябва да се борят с такива неща като силен натиск в училище, тормоз от страна на съученици или проблеми у дома.

И това на фона на социалните мрежи, които показват колко интересен и успешен е животът на техните връстници.

Изследване, проведено по поръчка на Национална здравна служба на Великобритания през 2017 г., показва, че всяко 8-мо дете във Великобритания на възраст от 5 до 19 години страдало най-малко от едно психично разстройство.

Резултат от това изследване е обявяването от британското правителство за старт на нов експериментален проект.

В 370 британски училища учениците започват да практикуват осъзнатост, и така участват в мащабно изследване за подобряване на психическото здраве на младото поколение.

Работи се с експерти, изучава се медитация, техники за релакс, правят се дихателни упражнения. Целта е децата сами да се научат да регулират емоциите си.

Осъзнатостта допринася за по-голямо спокойствието сред децата, спомага за намаляване на депресията и помага за борба с безпокойството.

Според доктор Джесика Дейтън от Лондонския колеж, която оглавява изпитванията, тези уроци не просто помагат на децата да се чувстват по-добре в краткосрочна перспектива, но и ги подготвят за трудностите на живота в бъдеще.

Виртуална и допълнена реалност /VR/AR/ в часовете

Технологиите за виртуална и допълнена реалност днес са в пика на своето развитие. Според прогнозите на аналитичната компания IDC, пазарът ще стигне до 5,5 млрд. долара през 2023 г.

Много от разработките успешно се прилагат в сферата на образованието. Преподаватели и студенти изучават различни дисциплини с помощта на устройства, които поддържат VR и AR.

Благодарение на образите, звуците и ефекта на потапянето в самата виртуална или допълнена реалност усвояването на информация се ускорява.

Вече са реализирани много идеи. В американския град Данвърс, щата Масачузетс има 5 малки основни училища, а преминаването в средното училище, което се помещава в нова огромна сграда, е стрес за всеки ученик.

За да опознаят предварително мястото, в обстановка с ниско ниво на стрес, за учениците организират виртуална екскурзия – обиколки по класните стаи и по коридорите.

Училище в Бостън използва виртуалната реалност за създаване на впечатления. Участниците карат ски по Скалистите планини, разхождат се в парка за развлечение, карат кола – и всичко това от стените на училищната библиотека.

Децата от училище в Чехия използват контролерите за виртуална реалност за провеждане на биологични и химични експерименти.

Например, проникват през човешкото око и манипулират неговите части, за да разберат как функционира.

Британският университет в Уестминстър създава виртуално пространство за студенти, изучаващи криминалистика, в което те търсят улики, за да разкрият престъпление.

Противоположният път – НЕ на електронните устройства

Докато едни учебни заведения въвеждат все повече технологии в ежедневния училищен живот, други се стараят да поддържат цифров детокс.

През 2018 г. езиковите школи ILAC пуснаха в своите центрове в Торонто и във Ванкувър пилотен проект Zero-Tech.

Следвайки стъпките на езиковите гиганти, сред които Apple и Facebook, които признават опасността от продължителното стоене пред екраните, затова от ILAC призовават  студенти и преподаватели да излязат от мрежата.

И не става въпрос само за мобилни устройства – никакви умни дъски и лаптопи.

Използването на електронни устройства отклонява вниманието от ученето, забавя се емоционалното развитие, понижават се оценките, както и удовлетворението на учащите от занятията.

Пускането на проекта преследва 2 много ясни цели – подобряване на резултатите при усвояване на английски език и за укрепване на личностните връзките между хората.

Учителите подкрепяли пилотния проект и веднага усетили разликата от спирането на използването на телефони върху успеха на учениците. Постигнала се по-добра концентрация, учащите започнали да общуват повече помежду си.