Пандемията COVID-19 промени живота на голяма част от планетата за няколко месеца. Милиони заболели, няколко стотин хиляди, които не успяха да се справят с болестта, накара почти всички жители на планетата Земя да преразгледат нормите за безопасно поведение сред обществото.

И все пак дойде време, в което епидемията започна да отстъпва, не е изчезнала, и както ставаме свидетели и през последните дни, отново се завръща.

По всяка вероятност отново предстои да отстъпи и както с повишено внимание говорят специалистите, отслабва.

Ограничителните мерки бяха отменени, животът започва да се завръща към нормалните си рамки, но дали е както преди, по-скоро няма да е същият.

Какво се налага да се промени в съвременните офиси и в производството, за да не се предизвиква същинска втора вълна на коронавируса?

Офис без инфекции – възможно ли е това

Когато става ясно, че новата вирусна инфекция не е просто грип, със Заповедта на здравния министър от 13 март бе наредено работодателите да осигурят условия за дистанционна работа, там, където е възможно.

Някои компании се отказаха от наетите офиси, а на други помещенията просто останаха празни. И сега дойде време, когато повечето офис служители се завърнаха по своите традиционни работни места.

Как реагират ръководителите на компаниите и самите работници на завръщането по офисите?

Някои предпочитат да си останат у дома,  и са готови напълно и завинаги да преминат към дистанционен режим на работа.

Други предполагат, че работата в офиса, постоянният контакт с колегите им позволява да са по-ефективни, да работят по-творчески, да не се разсейват от домашните разсейващи фактори – деца, родители, домашни любимци, диван, хладилник.

Има и такива, които са убедени, че връщането в офиса е все още рано, затова рискът от COVID-19 все още е твърде висок.

Ръководителите гледат на всичко това от друга страна – оборудването на офис и производствените помещения в съответствие с изискванията за безопасност изисква инвестиция, и то съвсем не малка.

Както и останалите мерки, насочени към предотвратяване на предаването на инфекцията между служителите.

Отговорността за здравето на персонала и на посетилите в офиса се пада на тях.

Самите служители също трябва да отговорят за собствените си действия и да изпълняват установените противоепидемични изисквания, които могат силно да се отличават не само в границите на съответната държава или на регион, но дори и в една компания.

Мерки по предотвратяване на разпространението на вируса

Ето какво казват чуждестранните експерти:

Във всяка компания трябва да има не само ясно разписан план за това какви мерки ще се предприемат за защита на персонала от вируса. Необходимо е да се осигури мониторинг на изпълнение на този план на място, защото всички правила са ефективни само в случай, ако бъдат следвани.

Необходимо е и освен това да се определи степента на риска, и в този процес следва да се взема под внимание мнението на онези, които се сблъскват непосредствено с този риск.

Не трябва да се подхожда формално към задачата, тъй като това неизбежно ще се отрази на ефективността на предприетите мерки и може да се предизвиква нова епидемия от заболяването.

Според много експерти, един от най-важните фактори е спазването на безопасна дистанция. Личната хигиена, използването на средства за индивидуална защита, дезинфекция на помещенията са също важни.

От теорията към практиката – как излизат от карантината по света

  • В заводите на автомобилния гигант Ford на персонала е предложено да носят специални гривни, които се активират и започват да вибрират, ако дистанцията между служителите падне до под 2 метра.
  • Друг автомобилен производител, концернът Volkswagen преоборудва производствените линии, за да се осигури дистанция между работещите.
  • В чилийския офис на компанията BHP Париба подхождат към проблема по друг начин – служителите се редуват, а в петъците всички остават у дома и работят отдалечено, за да се освободи офиса за извършване на дезинфекция.
  • Някои компании успяват да разделят офис пространството на зони, които са максимално отдалечени една от друга.

У по магазините на повечето мобилни оператори, офисите на банки, застрахователи бяха поставени плоскости от плексиглас, които възпрепятстват директния контакт между клиентите и служителите.