Дори и най-оптимистичният пост може да се съпровожда с негатив.
Емоциите са и вредни, полезни
Емоциите в социалните мрежи са заразни, до този извод стигнали специалисти, изучаващи поведението на хората в социалните мрежи.
Те анализирали новинарската лента на повече от 680 хиляди потребители, това са около 3 милиона публикации, и открили интересна закономерност – участниците в чиито ленти фигурирали негативните публикации, по-често от останалите създавали тъжни и дори агресивни статуси.
Точно обратното се държали тези, чиито приятели били настроени положително. Резултатите позволили да се предположи, че настроението на потребителите пряко зависи от виртуалните впечатления.
Получените данни свидетелстват, че емоционално заразяване е възможно да се осъществи в социалните мрежи, дори ако потребителите не се познават един друг в реалния живот.
Освен това изразяването на отрицателното настроение може да оказва лечебно действие. През 2006 година учените обърнали внимание на пациенти с тежката диагноза рак на млечната жлеза.
Оказва се, че виртуалните групи за подкрепа помагат на отчаяните жени, подложили се на мастектомия, по-бързо да се възстановяват както физически, така и психологически.
Жените описвали собствените си страхове и тревоги, и така не позволявали на безпокойството да попречи на нормалното протичане на реалния им живот.
Подкрепата и положителните интернет емоции подобряват когнитивните способности, разширяват границите, ускоряват възстановяването на сърдечно-съдовата система и на физическите сили, отбелязват изследователите.
Троленето като „профилактика“ на серийните убийства
Неотдавна канадски учени успели да установят какво движи интернет провокаторите. В изследването взели участие мъже на възраст 29 години.
Определени въпроси трябвало да открият степен на нарцисизъм – самовлюбеност, макиавелизъм – предразположеност към измами и манипулации, психопатии – липса на емпатия и потиснатост, и садизъм.
От 418 участници 59% потвърдили, че активно коментират публикации на други потребители, почти 1/10 част от тях признали, че троленето е неизменна част от тяхната активност в социалните мрежи и още повече – те получават от това удоволствие.
Според учени троленето е пряко свързано със садистичната страна на личността и е в корелация с макиавелизма и с психопатиите.
Но злобното поведение има и положителна страна. Канадските учени предполагат, че интернет активността помага на троловете да пренасочат разрушителната си енергия в безопасно направление и така да не и позволят да се вмъкне в реалния живот.
Садистките наклонности в социалните мрежи слабо се различават от наклонностите на сексуалните престъпници и серийните убийци.
Освен това някои компании отдавна използват негативните настроения на потребителите за собствени цели. Как мислите, кой пише негативни отзиви за стоките и услугите?
Капризните клиенти. Пиарите на конкурентите. И… най-преданите феновете, последните се оказват преобладаващо мнозинство.
Най-лоялните клиенти, които харчат най-много пари, по-често от другите пишат негативни отзиви, илюстрирайки по този начин твърдението, че нашите приятели са най-големите ни критици.
Причините за негатива в мрежата
1. Банална агресия и дълбока неудовлетвореност
В реалния живот изливането на нечий негатив върху друг човек, може да има лоши последствия, докато в Интернет се говори анонимно и безнаказано. Така хората повишават собствената си самооценка.
2. Неприемане на собствената личност и на текущото положение нещата
Винаги е по-лесно е да се наругае успешен човек – певец, политик, обикновен човек, на когото му е провървяло, да се подценят постиженията му, отколкото съответният потребител да признае собственото си поражение.
3. Безпомощност пред лицето на голяма опасност
Например, терористичен акт, грипна епидемия или глобалното затопляне. Всичко, което не ни е по силите да предотвратим, и теоретично може да разруши съществуващият комфорт, ще се съпровожда с гневни коментари.