Детските психолози смятат, че родителите не е задължително да измислят развлечения за своето дете за времето на лятната ваканция. Скуката прави децата самостоятелни.
Следователно не е нужно да разписвате лятото на детето по часове, за да бъде винаги ангажирано с нещо. Освен това такъв подход към планиране на ваканцията пречи на детето да прави открития и да се занимава с това, което наистина го интересува.
Родителската мисия се състои в това да се помогне на детето да заеме своето място в обществото. А да бъдеш възрастен означава да умееш да запълваш своето време с това, което ти носи радост и щастие.
Ако родителите решават с какво да е заета всяка негова минута, то само никога няма да се научи да прави това, отбелязва детският психолог Луи Фрай.
И тя не е единствената, която посочва предимствата на скучните ваканции. Подкрепя се също и от доктор Тереза Белтон, научен сътрудник от Университета на Източна Англия, която изучава връзката между скуката и въображението.
Тя разказва, че скуката има решаващо значение за развитие на вътрешния стимул, благодарение на който се разкрива истинската способност на човек да твори.
Експертите вече много десетилетия обсъждат важността на нищоправенето. През 1993-та година психоаналитикът Адам Филипс пише, че способността да се скучае може да се превърне в постижение, помагащо на развитието на детето.
Скуката дава шанс да съзерцаваш живота, а не да прескачаш през него на галоп, пише той в своята книга.
Родителите маниакално се опитват да ангажират с нещо детето, вместо да му дадат време да намери това, което го интересува. Скуката е неизменна част от това умно да губиш времето си.
Лин Фрай предлага в началото на ваканцията родителите заедно с децата, които вече са навършили 4 години, да седнат и съвместно да съставят списък със занимания за детето, на които може да посвети свободното си време.
В него трябва да се включат базови активности – игри, четене на книги, каране на колело. А също и нещо по-сложно – приготвяне на обяд, постановка на пиеси, занимание с фотография.
И когато дойде при вас с оплакване, че му е скучно, изпратете го да погледне списъка. Така ще дадете възможност на детето да вземе решение с какво би искало да се занимава. Вероятно известно време детето ще се чувства потиснато и ще скучае, но е важно да разбира, че това не е изгубено време.
Няма проблем в това известно време да се скучае. Децата са длъжни да се научат да скучаят, защото това ги мотивира да постигат цели. И така стават самостоятелни.
Подобна теория излага през 1930-та година психоаналитикът Бетран Ръсел, който посветил глава от книгата „Завоюване на щастие“ ценността на скуката. Според него въображението и способността за справяне със скуката трябва да бъдат усвоени от всяко дете.
Най-добре детето се развива, ако като младо растение, се остави в тази почва, и не бъде безпокоено. Множеството пътешествия и разнообразието от впечатления – това не е твърде добре за детето, защото то израства неспособно към продължителна плодотворна монотонност.
Като заключение - родителите трябва да оставят децата си на мира през лятната ваканция, да се занимават с това, което на тях им е интересно, а не това, което те смятат за нужно.