Компютърните игри, стоенето в Интернет и гледането на телевизионни предавания могат негативно да повлияят на резултатите от зрелостните изпити на учениците, дори и ако изглежда, че тези занимания по никакъв начин не им пречат.

Британските изследователи начело с научния сътрудник от университета Кеймбридж Кирстен Кордер решили да установят как физическата активност и заседналия начин на живот на учениците влияят на техните резултати от изпитите.

Тъй като е известно, че физическите натоварвания благотворно въздействат на психическото здраве и мислене, авторите предполагали, че физически активните ученици при равни други условия трябва да имат по-добри резултати. Обаче е възможно някои подрастващи твърде много да се увлекат по спорта, пренебрегвайки ученето.

В изследването взели участие 845 юноши на 14 години, които трябвало да попълнят въпросници, които включвали следните въпроси - колко време прекарват пред телевизора, играят на компютърни игри, стоят в Интернет, подготвят домашните си работи и четат.

В продължение на няколко дни учениците носели специален датчик, проследяващ движенията и честотата на сърдечните съкращения, с негова помощ се събирала обективна информация за нивото на тяхната физическа активност.

Когато участниците в експеримента завършили училище, изследователите събрали информация за техните резултати от зрелостните изпити, за да определят как начинът на живот на живот на учащите е свързан с техния успех.

Оказало се, че учениците, прекарващи много време пред екрана на телевизора или на компютъра, се представили много по-зле на изпитите – независимо от това колко време отделяли на занятията.

Най-лошо на успеха влияело гледането на телевизия. Връзка между физическата активност и успеха изобщо не била установена, тъй като тя не повлияла на оценката.

Авторите подчертават, че е важно училищата да имат качествена физкултурна програма, която не пречи на учението и, макар и да не повишава директно успеха, е изключително полезна за физическото и психическото здраве.

Резултатите от проведените сред самите юноши показват, че те стоят пред екраните само защото нямат възможност да се занимават със спортовете, които са им интересни, тъй като в часовете по физкултура се ограничават само да стандартните футбол и баскетбол.

Кирстен Кордер смята, че в съвременния свят пълното спиране използване на компютри е нереалистично, а освен това съвременните технологии имат голям образователен потенциал.

Но родителите е важно да подсещат своите деца да прекарват времето си активно, а не да стоят пред екраните. И не да им четат лекции какво е полезно за здравето им, а да открият кои видове спортове и активен отдих биха били действително интересни за тийнейджъра.

В бъдеще изследователите планират с помощта на технологии за сканиране на мозъка, да определят възможните механизми за понижаване на успеха, поради излишното увлечение пред компютъра и телевизора.

Повод за тази статия стана изпратено писмо от наш читател, който ни разказа за подобен проблем.

През 2009-та година той бил приет в специалност Право в Пловдивския университет, но не работел и нямал възможност да си позволи закупуването на компютър, както много искал, но въпреки това се представял много добре в университета и дори получил стипендия благодарение на успеха си.

Но в началото на втори курс започнал работа и въпреки това запазил сравнително висок успеха си и няколко стотни не му достигнали за стипендия.

Всичко обаче се променило, когато си закупил компютър и започнал да прекарва почти цялото си свободно време в Интернет, му понижил рязко и дори трудно си вземал изпитите и към настоящия момент все още не е окончателно завършил, тъй като не е взел държавните си изпити.

Това е всъщност и пример, който потвърждава заключенията на учените, че компютърът и Интернетът много неблагоприятно се отразяват на образователния процес.