Прочитането на един учебник не е достатъчно за получаване на задълбочени знания. Няма нищо загадъчно на пръв поглед – ето ти информацията, научаваш я и получаваш нови знания и умения. От недостиг на учебни материали днес не можем да се оплачем – книги, курсове, обучителни системи, има от всичко и то по много.
Много често обаче се случва така, че поглъщаме огромно количество информация и губим за изучаването ѝ много сили, пари и енергия, но в най-добрия случай оставаме с повърхностни знания.
Защо се случва така и може ли да се направи нещо
1.НЕ прилагаме наученото на практика
В училище и в университета са ни учили, че за да се сдобием с нови знания и умения, трябва просто да прочетем една купчина с учебници и после да се явим на тест за проверка колко добре сме материала.
Да, освен зубренето, има и още лабораторни тестове, стажове, практически занятия. Но в учебния процес се обръща много по-малко внимание на практиката, отколкото на теориите и тестовете.
И така всички ние, които сме минали през образователната система, оставаме с впечатлението, че за да научим нещо, трябва внимателно да прочетем учебник и да запомним какво е написано там.
Още през 50-те години на миналия век психологът Бенджамин Блум разработва класификация на педагогическите цели, която от много години се използва за разработване на учебни програми по целия свят.
Психологът отделя 6 нива на познания, и запомняне на материала, тоест обичайното за нас зазубряне, на което в училищата и в университетите се отделя толкова много време, заема в този списък, първата, най-ниска степен.
Да, от него няма къде да се избяга, това е основата на всякакви знания. Но ако не се научим задълбочено да анализираме информацията, да я прилагаме на практика и да създаваме на нейната основа нещо ново, в най-добрия случай ще остане безполезен набор от заучени факти. А в най-лошия случай ще я забравим напълно.
2.Желаем да превърнем обучението в игра
Сега на мода е „едутеймънт” – образование + забавление, тоест образователни методики, които съчетават образование и развлечение.
На всички са ни омръзнали скучните начини за учене, затова и с удоволствие се възползваме от възможността да усвояваме нови знания и да придобиваме нови умения с помощта на игри, а чужди езици – с филми и подкастове.
Всичко това е много примамливо, но проблемът е, че научните трудове, които изследват обучението с помощта на игри, и особено със специални приложения, които използват тази концепция, са много малко.
Педагози и психолози са на мнение, че това неформално образование е много ефективно. Най-малкото, защото дарява положителни емоции и задълго задържа интересът на ученици, студенти и изобщо на всички обучаващи се.
Ако са ни необходими сериозни знания, игрите и експериментите следва да се съчетават с традиционни методи, които помагат за изграждането на стабилна основа от знания.
Например, научаването на чужд език само с помощта на приложения и игри, едва ли ще е възможно, дори напротив. Има риск да изгубим в игри и весели задачи много време и пари, и така да не запомним нищо.
Но да използваме приложение като един от начините за учене – защо пък не. Някога все пак това може да се промени, и разработчици в тандем с добри педагози да измислят система, която да ни помогне наистина да учим, почти без да полагаме усилия.
3.Неправилно избираме учебните материали
Не всички учебници и курсове са еднакво полезни. Сега от продажба на знания се опитват да спечелят не само професионалисти. Всеки втори блогър има курс или ръководство по популярна тема, нещо като Интернет маркетинг или дизайн.
Ако закупим подобен продукт или запишем съмнителен курс, то няма да се сдобием с качествени знания и само ще си загубим парите.
4.Зацикляне върху един метод на обучение
Невробиолог и професор от Калифорнийския университет, в своя популярен курс „Да се научим да учим” разказва за основен принцип за успешно усвояване на знания. Той казва, че превключването между различните образователни инструменти и методи за мозъка ни е много по-комфортно, отколкото монотонното зазубряне.
Когато редуваме различни методи за учене, помагаме на мозъка да укрепи различни невронни връзки и да съхраним получените знания.