7 вида рак, предотвратими с редовни физически упражнения

Мария
Написана от Мария ноември 23, 2014 03:06

7 вида рак, предотвратими с редовни физически упражнения

Акценти:

  • Идентифицирана ли е връзка между рака на простатата и физическата активност на мъжа?
  • По-малка ли е вероятността жена, която тренира, но е носител на мутирали гени, които обуславят възникването на рака на гърдата, да развие заболяването?
  • По-голямата интензивност на упражненията обуславя ли по-нисък риск от рак на белите дробове?
  • С каква интензивност трябва да е физическото натоварване, за да прояви профилактичния си ефект спрямо рака на стомаха?

Свързани:

loading...

Диагнозата рак звучи разрушително и обезкуражаващо. Според Американската асоциация по ракови заболявания обаче, около ½ от всички случаи на рак биха могли да бъдат избегнати чрез промяна към по-здравословен начин на живот.

Едно от най-силните оръжия в борбата с раковите заболявания са тренировките. Редовните упражнения не само ще ви направят привлекателни и младолики, но също така ще намалят на половина риска от поява на ракови заболявания, а най-сериозно е влиянието на фитнеса върху рака на дебелото черво и рака на гърдата.

Никога не е твърде късно да започнете да се занимавате със спорт, казва д-р Присила Фърт, професор по онкология от Университетския медицински център в Джорджтаун.

“Добрата новина е, че независимо на каква възраст започнете да тренирате, вие със сигурност ще облагодетелствате вашето здраве по много начини” – казва д-р Фърт.

Ето 7 вида рак, които могат да бъдат избегнати до голяма степен чрез редовното спортуване:

1. Рак на ендометриума

Жените, които се посвещават на даден вид физически упражнения в продължение на 150 минути на седмица или повече, имат 34 процента по-нисък риск от рак на ендометриума (рак, който започва в лигавицата на матката), отколкото тези, които не са активни, посочват изследователи от Йейл.

Изследователите открили също, че жени с индекс на телесната маса по-нисък от 25 са със 73 процента по-малък риск от развиване на този вид рак в сравнение с неактивните жени, чиито индекс на телесна маса е над 25. Хора с индекс на телесна маса над 25 се считат за хора с наднормено тегло.

2. Рак на дебелото черво

Хората, които водят здравословен начин на живот, в това число правят упражнения поне 30 минути на ден, значително понижават риска от рак на дебелото черво. Това се казва в проучване, публикувано в Бритиш Медикал Джърнъл.

На практика, около 23% от случаите на рак на дебелото черво е било възможно да бъдат избегнати, казват учени от Института по ракови заболявания в Копенхаген. Проучването е обхванало 55 489 мъже и жени на възраст между 50 и 64 години, които били изследвани в продължение на 10 години.

3. Рак на простатата

Въпреки, че някои от изследванията са неубедителни, проучвания сочат, че е възможно да има връзка между физическата активност и намаления риск от агресивен рак на простатата.

Мъже, които се занимавали редовно с практикуване на физически упражнения, били по-малко засегнати от болестта в сравнение с останалите хора, а смъртните случаи също отстъпвали като процент.

Тук се набляга на това, че мъжете трябва да изберат спорт, който им доставя удоволствие, а след това да изберат темпо според техните физически възможности.

На практика, видът спорт не е от значение, а по-скоро с каква интензивност ще се практикува. Типичен пример е градинарството, което може да бъде прекрасен спорт с много високи резултати, но може да бъде и мързеливо занимание, което ни най-малко не увеличава честотата на сърдечния ритъм.

4. Рак на гърдата

Жените, които имат фамилна анамнеза за рак на гърдата, намаляват риска с около една четвърт с практикуването на 20 минути умерена или енергична физическа активност най-малко пет пъти в седмицата, заедно с поддържането на здравословен начин на живот и по други начини.

Дори онези, които до днес са се излежавали лениво на кушетката могат да се възползват от незабавните противоракови ползи. Жени в постменопауза, които се отказват от заседналия начин на живот и се захващат с умерена до интензивна тренировъчна програма, показват промени в хормоните и протеиновите нива, съответстващи с намален риск от рак на гърдата.

Някои открития предполагат, че ако се започне тренировъчна програма по време на юношеството, може да се забави появата на рак на гърдата при жени, които носят в техните гени мутацията, която се свързва с повишен риск от заболяване, но това не пречи на болестта да се развие.

5. Рак на белия дроб

Упражненията могат да намалят риска от рак на белите дробове при бивши и настоящи пушачи. Университетски изследователи от Минесота изследвали 36929 жени без рак от Айова и следели здравословното състояние на участниците в продължение на 16 години.

Те открили, че жените с по-активен начин на живот, които практикуват упражнения с по-голяма интензивност, са по-малко застрашени от рак на белите дробове, отколкото тези, които са казали, че водят начин на живот с по-малко интензивни тренировки.

И мъжете и жените, които се занимават с умерени или интензивни тренировки показват намалена вероятност от развитие на рак на белите дробове, особено тези с нисък или среден индекс на телесна маса.

6. Рак на яйчниците

Въпреки че са нужни още проучвания, изследвания до сега показват намален риск от развитие на епителен рак на яйчника при жени, които редовно тренират.

Най-малък е риска от това заболяване при жени, които се занимават със спорт с висока интензивност, докато най-голям е риска при тези, които не спортуват изобщо.

Ако до сега не сте се занимавали със спорт започнете внимателно с по-ниска интензивност и после постепенно увеличавайте темпото докато се получи една ободряваща интензивна тренировка, която да ускори пулса ви и да ви накара да се поизпотите добре.

7. Рак на стомаха

Според проучване от 2008 година, хората, които се занимават със спорт с умерена интензивност, са с 50% по-малко застрашени от рак на стомаха. Други проучвания показват намаляване на риска от рак с 20 – 40% при 3 интензивни тенировки в седмицата.

Все пак за да се докаже със сигурност, е необходимо да се проведат някои допълнителни изследвания, както и допълнително да се има предвид влиянието на други фактори като тегло, индекс на телесна маса и диета.

Мария
Написана от Мария ноември 23, 2014 03:06
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи