Какви са постулатите на финландското образование и има ли сходства с българската образователна система?
Съществува твърдение, че финландските ученици са едни от най-добрите в света.
Но защо е така това и истина ли е?
Какви са постулатите на рекламирания фински модел на образование?
1. Всички деца трябва да учат, да имат равни възможности за получаване на качествено образование
Да ви напомня на нещо? Правилно и у нас във всички училища се учи по едни и същи учебници.
За равен достъп се говори много и у нас, само си спомнете скандала с черно-белите учебници, който предизвика Министерството на образованието.
2. Училищно такси
Децата се превозват до училище, дори и да живеят на 100 километра и то безплатно.
У нас Министерството на образованието също осигурява безплатен транспорт за учениците, но поради мащабите на България разстоянията между отделните училища не са толкова големи.
Например, ако в дадено село няма училище се осигурява транспорт на учениците до най-близкото училище в града или пък в съседното село.
3. Внимание за всяко дете
Във Финландия е описано много подробно как трябва да действа училището, ако детето има нужда от специализирана помощ.
Свикнали сме, че това са деца инвалиди.
Във Финландия това понятие е по-широко.
От помощ има нужда и дете с хронична неуспеваемост, на което не му върви даде предмет, и което не знае финландски език, сюжетите са множество.
За всеки от тях финландското училище трябва да разработи индивидуална училищна програма.
В българските училища този подход се оказва труден и нереализуем.
4. Интегриране на имигрантите в страната чрез образование
За да станат финландски граждани. Към това убеждение финландците твърдо се придържат.
5. Дисциплинарните мерки са подобни на тези, които се практикуват и в българските училища
Като основна мярка при неподобаващо поведение на ученика се разглеждат възпитателните беседи.
В по-тежка ситуация хулиганът остава след часовете, издава му се писмено предупреждение, в краен случай се отстранява от училище за известно време.
Ученикът, който пречи на другите, може да бъде изведен от клас или дори от сградата на училището.
Истината е, че тези дисциплинарни мерки се прилагат само ако детето със своето поведение заплашва безопасността на другите деца.
А съвсем не за това, че не си е научил урока.
6. Не какво да изучават децата, а какво ще научат
У нас в методиките за преподаване на учителите се описва списък, през който децата трябва да преминат.
Ако математиката, това са синуси, дроби, числа и т.н.
А какво е литературата без златния канон – Вазов, Ботев, Багряна.
Във Финландия подходът е различен, учителят е свободен при избор на произведения.
Например, в раздела, описващ „Финландски език и литература“, няма да видите нито едно произведение.
Но там ще бъде посочено на какво децата трябва да се научат – да разбират и интерпретират текстове на различни стилове, жанрове, да описват позиции на главни герои, да сравняват, да се аргументират и т.н.
Учителят трябва да насочва учениците към творчество и самоизразяване, включително и с помощта на театрални постановки.
7. Домашна работа за 20 минути
За финландските учители има строго установен регламент – дават на детето такава домашна, която може да направи за 20 минути.
Ако ученикът не се справя за това време, всичко е ясно, учителят не е успял да преподаде урока както трябва.