Работите сякаш непрекъснато, но не успявате да свършите всички задачи? Учудвате се защо постоянната прилежност не ви осигурява забележимо приближаване към набелязаната цел? Толкова сте съсредоточени върху работата, че не сте способни да мислите за нищо друго?

Ако е така, вероятно не осигурявате на мозъка си достатъчно почивка. Неотдавнашна публикация в американско научно списание подробно разказва и доказва защо паузите при интелектуален труд повишават продуктивността, възстановяват способността за съсредоточаване, укрепват паметта и стимулират творческите възможности.
Откъде въртящият се в кръг служител или ръководител да вземе свободно време?

Какви са способите за „изключване“ на мозъка, за да бъде след това в „пълна бойна готовност“?

1. Позволете си да помечтаете

Докато умът блуждае, мозъкът се възстановява. Невробиологичните изследвания показват, че в състояние на „сън наяве“ и свободното блуждаене на ума, мозъкът остава активен и продуктивен.

В друга научна публикация изследователите привеждат доказателства, че в „режим по подразбиране“ се възстановяват верижните връзки в мозъка, обостря се възприятието, вниманието и способностите за разпознаване.

Авторите на този научен труд твърдят, че конструктивното вътрешно съзерцание, така те наричат сънят наяве и другите мечтателни състояния, са необходими за обучение, решаване на проблеми и за установяване на цели.

Навярно, поради тази причина най-добрите идеи ни идват под душа, а не пред компютъра. Но и на работа ние можем да си организираме„ефекта на душа“, като съзнателно се откъсваме от работата и като позволяваме на мислите да блуждаят на воля.

2. Не се гответе за срещи и презентации

Тъй като разбрахме, че паузите са от полза за нашия мозък, то ние можем да направим от това практически изводи за работата. Много служители и ръководители интензивно и дори маниакално се съсредоточават върху подготовката за срещите и презентациите, за които им се струва, че имат ключово значение за тяхната кариера.

Но, основавайки се на посочените по-горе изследвания, експертите съветват по-малко да се вниква в детайлите на бъдещия разговор и да не прекаляват със слайдовете на PowerPoint.

Напротив, експертите съветват ръководителите и служителите да мислят за това, което им харесва, само не за наближаваща среща или презентация. Например 1 ръководител на биотехнологична компания първоначално се изненадал от този съвет, тъй като за него било обичайно да изпада в паника всеки път, когато подготвял доклад за съвета на директорите.

Но когато спрял да мисли за предстоящото изпитание, той започнал по-добре да работи, а самата презентация преминала по-добре от всичко, което досега той бил правел в живота си – тя била толкова убедителна, че този човек веднага бил повишен и в компанията напълно се изменили изискванията към презентациите.

3. Вземайте ключови решения за максимално кратко време

Проучванията показват, че ние взимаме по-добри решения, когато анализираме по-малко и се доверяваме на подсъзнанието си.

4. Важна е не съсредоточеността, а замислеността

Изследванията за ползата от сънищата наяве дават основания за включването на „замислени“ видове дейности в ежедневния живот.

5. Намаляване на продължителността на работния ден

Изследванията показват, че максимален резултат хората постигат, когато работят не повече от 5 часа, като минимум веднъж на 1 час правят паузи за възстановяване. Някои работодатели знаят за това и предоставят на служителите си почивки между съсредоточеното изпълнение на конкретни задачи – за съжаление, за сега такива разумни работодатели не са много.