Българите отделят много повече средства за поддръжка на автомобил, отколкото за собственото си здраве. И този факт остава непроменен вече повече от 6 години.

Справка на сайта на НСИ показва, че българите отделя средно по около 313 лева за здравеопазване на годишна база, като едно домакинство изразходва около 701 лева за здраве, по данни от 2018 г.

Значителна част от разходите за поддръжка на автомобил са за застраховка „Гражданска отговорност”.

Свързахме се с експертите от застрахователната платформа SmartIns.bg, които ни разкриха колко точно струва поддържането на един автомобил в България през 2019 г. и 2020 г. и колко да приготвим за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.

Колко струва поддръжката на един автомобил в България

При сравнение със средствата, които се изразходват за автомобил, само данъкът на МПС, който всяка година се определя от съответната общинска администрация – Общината, в която е регистриран автомобилът, е около 200 лева (ако вземем за пример кола с мощност 101 конски сили на възраст между 5-10 години), отделно задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ излиза между 270 и 300 лева.

Гумите – зимни и летни, обикновено се сменят веднъж на 4-5 години, и средно на година са около 100 лева. Разходи като свещи, смяна на масла и други достигат около 100-150 лева на година, в зависимост от специфичните нужди.

Акумулаторът не е ежегоден разход, но без значение дали е качествен, се налага подмяна веднъж на няколко години, което средногодишно е около 50 лева.

В тази сметка не се включва горивото, ако колата се използва всеки ден за ходене на работа, при липса на удобен транспорт, и отделно за пътувания през уикендите. Годишният пробег в такива ситуации може да стигне и до 10 000 километра. Това прави около 2200-2300 лева само за гориво.

С напредването на възрастта на автомобила са възможни и непредвидени разходи, свързани със сериозни ремонти, които могат да достигнат до няколко хиляди лева.

Например, смяната на съединител на автомобил с автоматична скоростна кутия, от по-старите модели 2001-2005 г., може да стигне сума, равняваща се на една софийска заплата.

При ръчна скоростна кутия само съединителят е в рамките на поносимите разходи около 150-200 лева.

Ако автомобилът е под 5 години и все още е в гаранция, подобна неочаквана повреда би следвало да бъде покрита от гаранционната отговорност на производителя.

Ако МПС е на дизел е възможно, след като мине 15 години, да се стигне до запушване на дюзите, чиято смяна, особено на немските автомобили, е в порядъка на няколко хиляди лева.

Подобен разход може да се определи като сериозен психологически удар за средностатистическия български гражданин, тъй като е съвсем неочакван, и по размери може да стигне до няколко месечни заплати.

От друга страна, сравнението между разходите за здраве и тези за поддръжка на автомобил, не е съвсем точно.

В справката от сайта на НСИ има графа транспорт, в която най-вероятно са включени и разходите, които извършва всяко българско домакинство за поддръжка на един или няколко автомобила.

Разходите за здраве са 701 лева на домакинство, а за транспорт те отново са повече около 938 лева, но разликата не е толкова значима.

И до известна степен може да се обясни, тъй като почти всеки един от нас пътува, ако не всеки ден, то през работните дни и през летния отпуск, харчи пари за транспорт. За здраве не ни се налага да харчим всеки ден.

Колко харчим за здраве у нас

Разходът за здраве на повечето български граждани се ограничава до заплащането на здравната вноска, която е в размер на 8%, в зависимост от дохода. При заплата от 1000 лева е в размер на 72 лева месец, на година това прави 864 лева.

Но не са малко българските граждани, които са с по-ниска от тази заплата. Дори да вземем данните, които се представят от НОИ за средния осигурителен доход от 989 лева, то 33 лева за страната е сумата, която средно работещите български граждани плащат за здраве – тя отново е по-малка, отколкото са разходите за поддръжка на автомобил.

Най-актуалните данни, които могат да се използват за сравнение, са публикуваните от НСИ данни за доходи и разходи на домакинство през третото тримесечие на 2019 г. – 1.07-30.09.2019 г.

Разходите за здравеопазване през изминалото тримесечие бележат ръст от 73 лева на 84 лева за едно лице от домакинството спрямо същия период на 2018 г., докато тези за транспорт са с лек спад от 114 лева на 110 лева.

За пълнота на сравнителния анализ следва да се спомене, че България е една от държавите в Европа с най-малък брой автомобили на глава от населението – 390 на 1000 жители. Румъния е на последно място в Европа с едва 261 на 1000 жители.

Общият брой на регистрираните автомобили у нас е 2,7 млн., като се отчита намаление спрямо началото на 2014 г.

Техническият преглед на автомобила и застраховката „Гражданска отговорност“ са задължителни и без тях водачът е заплашен от сериозни финансови санкции по Закона за движение по пътищата.

Докато профилактичните прегледи са по-скоро препоръчителни и ако не ги направим редовно, не са предвидени санкции в Закона на здравето.

Отделно повечето български граждани избягват да посещават болници и лечебни заведения, както и личния си лекар, особено мъжете. Жените са по-склонни да го правят.

По данни от началото на октомври над 1,6 млн. здравноосигурени български граждани са си направили полагащите им се профилактични прегледи.