Какво представлява безсънието?

Безсънието представлява затруднено започване или поддържане на съня или е възможното да е комбинация от двете. Също така може да бъде и усещане за лошо качество на съня. Безсънието може да бъде в резултат на недостатъчно количество и недобро качество на съня.

Безсънието не се определя от броя часове, които човек прекарва в сън, тъй като хората се различават значително по своите нужди от сън. Въпреки че повечето от нас знаят какво е безсъние и как се чувстват след една или повече безсънни нощи, малцина търсят лекарска помощ. Много хора остават незапознати с възможностите, които съществуват за лечение на безсъние.

Безсънието обикновено се класифицира въз основа на неговата продължителност. Няма единно определение за видовете безсъние, но като цяло те са:

  • Симптоми, задържащи се по-малко от една седмица, се определят като преходно безсъние;
  • Когато симптомите са с продължителност повече от една седмица, това се състояние се класифицира като краткосрочно безсъние;
  • Когато безсънието продължава повече от три седмици, тогава то се определя като хронично безсъние.

Симптоми на безсъние

Често симптомите при безсъние се преплитат с тези на други медицински и психически състояния. Проблемът може да се появи и от стреса, като източник на допълнителен стрес става и самата мисъл свързана с невъзможността на човек да заспи. Всеки път,когато човек си легне, той се стресира още повече и така това състояние може да се превърне в хронично.

Най-често симптомите на безсъние, които се появяват през деня, принуждават хората да потърсят лекарска помощ. Обикновено тези симптоми се изразяват в:

  • Затруднена възможност на човек да се концентрира;
  • Затруднения с паметта;
  • Нарушена координация на движенията;
  • Раздразнителност и затруднена комуникация с другите хора.

Хората могат да влошат състоянието си като се опитват да се справят със симптомите, защото алкохолът и антихистамини могат да утежнят проблемите със съня. Други се опитват да лекуват безсънието с прием на сънотворни, които се продават без рецепта.

Лечение на безсъние

В повечето случаи лечението на безсънието преминава без прием на медикаменти като се прилага поведенческа терапия, като един от нейните компоненти е хигиената на съня. Като могат да бъдат взети няколко най-обикновени мерки, за да се подобри качеството и да се увеличи количеството на съня. Тези мерки се състоят в:

  • Спете, колко е необходимо, за да се почувствате отпочинали. Не спете прекалено дълго;
  • Спортувайте най-малко 20 минути дневно, най-добре е 4-5 часа преди лягане;
  • Избягвайте да се принуждавате да спите;
  • Много е важно е да спазвате определен режим, като си лягате и ставате по едно и също време всеки ден;
  • Не пийте кофеинови напитки по-късно следобед, избягвайте да пиете алкохол през нощта;
  • Ако сте активен пушач се въздържайте да пушите през нощта и се опитайте да се откажете от цигарите;
  • Не си лягайте гладни;
  • Регулирайте температурата, светлината и шума в помещението, което спите;
  • Не си лягайте с вашите ежедневни проблеми, а се опитайте да ги разрешите преди лягане.

Друг компонент на поведенческата терапия за лечение на безсъние е релаксиращата терапия, която включва различни мерки като медитация и релаксация на мускулите или намаляване на осветлението и слушане на успокояваща музика.

Следващият компонент от лечебната терапия против безсъние се изразява в изграждането на няколко прости навика, които  са особено полезни за хората с хронично безсъние, те са:

  • Да си лягате, когато ви се спи;
  • Не гледайте телевизия, не четете, не се хранете и не се притеснявайте в леглото. Вашето легло трябва да се използва само за сън и за секс;
  • Ако не заспите 30 минути след лягане, станете и започнете отново с техниките за релаксация;
  • Настройте будилника си да ви събужда по едно също време всяка сутрин, дори и през почивните спи. Не се успивайте.

Избягвайте дългите дрямки през деня.