Изпитвате страх от пътуване със самолет? Помнете – най-голяма опасност представлява не вероятността от катастрофи, а потенциално неблагоприятните последствия за здравето.

Знаете ли, че за стюардеси необходимият стаж за пенсия е общо 10 години?

И това не е благотворителност и не е акт на добра воля на работодателя, а признание на този печален факт. Дори най-краткият полет е изпитание за организма.

Защо и най-краткият полет е изпитание за организма

На минимум

Какво се случва по време на полет? С издигане във височина се понижава артериалното налягане и количеството кислород във въздуха.

На височина от 10000 метра, на която основно летят пътническите авиолайнери, концентрацията на кислород във въздуха става критично ниска.

Това е сериозно натоварване на сърцето, дори при млади и здрави хора, при болни от сърце още повече.

Сърдечният пристъп е основна причина, поради която често по време на полет се  призовава „Ако има лекар на борда, моля да съобщи на членовете на екипажа”.

Пътуването със самолет влияе крайно негативно на състоянието на вените. В самолет човек е принуден да стои седнал постоянно, често в неудобно положение.

Престоят в некомфортна поза предизвиква силно натоварване на краката,  в резултат на което кръвта застоява и се забавя кръообращението. Това може да доведе до възникване на тромбоза.

Ако след продължително седене човек рязко стане, тромбът може да се откъсне. В рисковата група  са хората с разширени вени или такива, на които поне веднъж са им откривали тромбофлебит, тромбози и т.н.

Влажността в салона на самолета обикновено не превишава 10-20%, при норма е поне 50-60. Това влияе неблагоприятно на дихателните пътища.

Затова заболявания като пневмония, обостряне на бронхиална астма, неотдавна прекарани операции на гръдния кош, повишено белодробно налягане са абсолютно противопоказание за пътуване със самолет.

Онкологични заболявания предизвиква и джетлаг – синдром, предизвикан от смяна на часовите пояси и нарушаване на биоритмите. Неговите симптоми са умора, главоболие, гадене и общ дискомфорт.

Физиолозите смятат, че за възстановяване на организма са необходими около 4 дни при преминаване на 4 часови пояса – 6 дни, а при преминаване на 12 часови пояса – най-малко 9 дни.

Бомба на борда

Още една излагаща на риск живота  ситуация – наличие на аневризма на аортата/разтягане и изтъняване на стените на кръвоносните съдове/.

В обичайни условия болестта по никакъв начин не се проявява, но всъщност човек носи в себе си бомба със закъснител – стените на кръвоносните съдове са издули и всеки момент е възможно да избухнат.

Вероятността от този вариант на развитие на събитията по време на полет рязко нарастват.

Спасяването с разкъсване на аортата в 90% от случаите не е възможно, дори в болнични условия, а по време на полет това е равносилно на неминуема гибел.

Колко често може да се пътува със самолет без вреда за здравето

Точна безопасна периодичност на полета към момента не е установена. Но последното изследване показва, че на средна възраст може да се лети не по-често 2 пъти месечно и то на кратки разстояния.

Ако полетът е с продължителност повече от 5-6 часа, това означава, че безопасен за здравето е само при условие че е веднъж месечно.

Ако се налага да летим по-често

Първото, което трябва да правят хората, пътуващи редовно със самолет, да преминат през пълна диагностика на организма, за да научат своите слаби места и да се подготвят за полет.

Хората, страдащи от сърдечно-съдови заболявания, трябва да помнят, че по време на полет съществува риск от възникване на сърдечен пристъп. Затова преди пътуването е добре да се направи консултация с личния лекар. 

При заболявания на венозната система трябва да се правят редовно упражнения, целта на които е възстановяването на кръвоснабдяването в краката, ставане от креслото и разходки из салона.

При разширени вени се препоръчва носене компресионен трикотаж.

Останалати пътниците следва да се придържат към общите правила за безопасност – по време на полет трябва да се носят свободни дрехи и обувки, да пият повече вода, по-често да стават от креслото.