Група американски учени стига до извода, че в психиката на малките деца е заложено умението за отмъщение, но не знаят какво е това благодарност.
Защо децата не знаят какво е това благодарност
В експеримента участвали 330 деца на възраст от 4 до 8 години. Във всеки от етапите на експеримента децата трябвало да играят компютърна игра с 4 играчи, аватарите на които се контролирали от изследователи.
На първия етап на играта всеки от 4-мата получавал стикер, а детето – не. Играчите имали възможност да подарят своя стикер на детето. Ако това се случило, детето, получило стикер, можело да го преподари на всеки играч по свой избор.
На втория етап всеки от четиримата играчи можел да открадне полученият стикер от детето, след което то получавало възможност да вземе си го вземе обратно.
Оказва се, че децата са отмъстителни. С готовност крадели стикери от играчите, които преди това те били взели от тях. Но когато след това децата били помолени да подарят своя стикер на някой от играчите – те не отвърнали на жеста на този, който им подарил стикер.
Играчите, които дали стикер, без да очакват нищо в замяна, не получавали никакво предимство – децата не подарявали стикери от чувство за благодарност.
Проучване показва, че малките участници в експеримента много добре запомняли кой им подарил лепенка и кой я откраднал.
Децата много добре лошото, но не и доброто
Искрено вярвали, че крадците трябва да се наказват, но изобщо не се чувствали длъжни да се отплатят за доброто.
Различните варианти на експеримента не променили получените резултати: децата отмъщавали на този, който ги е обидил, и не изпитвали потребност да благодарят на този, който им е помогнал.
Според учените такова поведение е програмирано в детската психика, това е защитна реакция при възможна виктимизация.
Проведените по-рано изследвания показват, че малките деца очакват доброжелателно отношение към себе си, а негативните действия възприемат по-остро.
Учените смятат, че родителите, обезпокоени от поведението на своите неблагодарни деца, не трябва да се притесняват. Чувството за благодарност идва с годините, и може да се развива.
На последния етап от експеримента изследователите разказвали на децата обикновена история за благодарността, в която участвали техните връстници. И след това настъпва промяна в тяхното поведение, започват да усещат какво е това благодарност.