Успешността и творческите способности на децата биват унищожавани от родителите и училището, уверени са психолозите.
Къде е силата на волята?
„Някои от най-успешните хора в САЩ така и не са завършили университет. Бил Гейтс е напуснал Харвард, Стив Джобс изоставил ученето – посочва Енио Омае, доктор на науките от Йелския университет /САЩ/ и известен по света специалист по образователни технологии. В САЩ бил проведен психологически експеримент.
Деца влезли в стая, като пред тях били сложени бонбони и им било казано, че ако потърпят 10 минути и не ги изядат, ще им бъдат дадени още. Всяко дете се държало различно.
Много от тях се опитвали да не изяждат бонбоните, докосвали ги с ръце, връщали ги обратно, обръщали се с гръб към лакомствата, но след няколко минути ги изяли. И само една малка част от децата успели да издържат 10 минути.
След много години учените потърсили информация какви са станали „опитните“ деца и как се е подредил техния живот. Установило се, че тези, които успели да издържат 10-те минути са станали по успешни в живота.
При това успехът не бил свързан с това какви оценки детето е получавало, докато е учило, какъв университет или висше учебно заведение е завършило. Напротив, училището може да убие у детето желанието постоянно да се образова и да постига успехи.
Нашите деца 15 години седят и слушат – първо учителя в училище, после лекциите в университета. Творческото начало в тях след това просто ще умре“.
Следва да се отбележи, че в България този период е дори по-дълъг 12 години до завършване на средно образование и още около 4-5 висше образование, тоест 16-17 години децата ни само стоят и слушат.
Има и друго, не по-малко любопитно изследване. Английската психоложка Джоан Фриман наблюдавала в продължение на почти 30 години деца-вундеркинди, признати от всички експерти за необикновено талантливи.
Нейните заключения се оказали шокиращи само 5 от 210 станали успешни в зряла възраст. Останалите – били или откровени неудачници или със средни доходи, работещи в сфери на дейност, в които техният талант не им е необходим.
И всичко това, защото родителите им ги лишили от детство, карайки много време да отделят за усъвършенстване.
В резултат на това децата израстнали затворени, превърнали се в умствено осакатени хора, без приятели и нямащи навици да общуват.
Приспособимите?
В това ли се крие тайната? Как да научите детето си да бъде успешно?
Успехът е много общо понятие, в различните култури и във всяко семейство в него се влага различен смисъл. Кой е по-успешен – този който има повече деца или този с по-голямата заплата или доходи?
Този който редовно дават по телевизията и пишат за него в Интернет или този който се занимава в любимите си дейности. Ако у един човек се установят свръхспособности, но той няма комуникативни способности, той може да чувства себе си напълно неуспешен.
Например, смята се, че ако детето е лидер на класа, в приятелската компания, то в зряла възраст ще пред всички останали. Но такава представа е прекалено опростена. Лидерството не е единствената стратегия за постигане на успех.
По-вярната е творческото приспособяване към ситуацията, умението човек да намира своето място в една група, своята роля, в която му е комфортно и уютно.