Хората често се оплакват, че в днешно време никой не комуникира ясно, или пък достатъчно. Но истината е, че има изобилие от комуникация – по-голямата част от нея просто е непряка, чрез текстови съобщения и и-мейли, и често е породена по-скоро от позицията на безразличие, отколкото от внимание.

Да се научим да общуваме от искрена и честна позиция в настоящия момент, а не от позицията на емоционална регресия - не е лесна задача. Но да признаем, че добрата комуникация е умение, а не нещо, което просто можем да бълваме, без да мислим, ще ни даде голяма сила.

Осъзнаването на това е особено полезно в случаите, когато се налага да повдигнем деликатна тема и да участваме в труден разговор. Независимо дали става дума за предстоящ спор с приятел, противоречие с колега, дългогодишен проблем с член на семейството или какъвто и да е друг вид потенциален конфликт, развиването на добри комуникативни умения ще се окаже много продуктивно за вас.

Ето 10 съвета, които ще ви помогнат да общувате - особено при трудни разговори, така че да можете да кажете точно това, което трябва, без да създавате повече драма.

Определете си цел

Преди разговора, седнете и помислете, фокусирайки се ясно върху това кокво искате да спечелите от разговора. След това запишете това намерение. Помислете честно какво се надявате да постигнете. Ако се окаже, че целта ви е да обвините някого или да получите извинение, в такъв случай изчакайте поне 24 часа, тъй като най-вероятно не сте готови да водите истински двустранен диалог.

Внимавайте за тона си

Ако сте човекът, започнал разговора, уверете се, че се обръщате към събеседника си с приветлив, открит тон. Уверете се, че не се насочвате към него то позицията на агресия, отбранителност или пасивност. Може дори да започнете, казвайки: "Искам да проведа с теб един честен разговор." Това дава на събеседника ви възможност да осъзнае, че това няма да бъде обикновен разговор, като в същото време му дава възможност да избере как да отвърне на молбата ви.

Признайте, че комфортът и на двамата е от значение

Буквално. Убедете се, че сте попитли: "Удобно ли е сега?" Този изключително директен въпрос позволява на събеседника да прецени дали е готов за разговора или не, като същевременно му показва, че неговото време и енергия са приоритет за вас, независимо от конфликта. Да се изчака подходящото време за провеждането на един труден разговор може да бъде разликата между положителен и отрицателен изход от него.

Използвайте твърдения в 1 лице, ед.ч.

Ако сочите с пръст (т.е. ти направи това, ти не направи онова, ти ме накара да се чувствам X, ти ме накара да направя Y), вие не само поставяте събеседника си в отбранителна позиция, но позиционирате и себе си като жертва.

С други думи, това отприщване на гнева може да ви накара да се чувствате силни за много кратък период от време, но всъщност ви поставя в положение на пълна безпомощност. Така че, вместо да сочите с пръст, за да накарате другия автоматично да се почувства обвинен, поемете отговорност за това, с което може вие да сте допринесли за проблема.