Родителите се оплакват, че децата са постоянно болни. И дори в малките градове все по-рядко могат да се видят деца в предучилищна възраст, и по-големи да играят навън.

Пред разходките децата предпочитат домашните развлечения. Досегът с природата все по-често се заменя с ходене на кино или търговски център.

Линда Мангърк, шведско-американски журналист и блогър, майка на две дъщери, е убедена, че най-добрите спомени от детството се зараждат навън, когато децата прескачат локви, строят замъци от пясък и кал, изучават околния свят.

Децата се развиват много по-добре сред природата, отколкото у дома. Самата Линда е родена и израсла в Швеция, тичала, скачала, играела си с връстниците. Дори и при най-суровото време в Швеция не е прието да се стои у дома.

Жителите на тази страна са убедени, че студът, дъждът и снегът не са препятствие за разходки, необходимо е да се подбере подходяща дреха.

Към тази философия шведската журналистка продължава да се придържа и сега, когато живее в САЩ.

Кои са правилата от Скандинавия за отглеждане на здрави деца

1.Природата неизменна част от живота

Времето, прекарано на открито

е ключ към възпитанието на здрави, всестранно развити и обичащи природата деца.

За да се прекарат няколко часа сред природата, не е задължително да се ходи в гората, достатъчно е да се избере парка, близката улица, която е с повече дървета или със зелена алея.

За да заобича детето светът, който го заобикаля, родителите е достатъчно да обръщат внимание на детайлите, които са винаги около нас – да се любуват на облаци, да наблюдават насекоми и птици.

В Скандинавските страни е прието разходките с деца да са по всяко време. Там към тези правила се придържат не само в семействата, но и на ниво държавно управление.

Държавната администрация е заинтересована всички граждани да са здрави, затова и в детските градини, и в училищата се отделя време на разходките сред природата.

В Швеция между учебните занятия са планирани гъвкави междучасия, голяма част от тях се прекарват навън като заемат 20% от учебния ден. Често на открито се провеждат и самите учебни часове.

Родителите, които сами обичат да отдъхват сред природата, все по-често записват децата си т.нар. горски градини-училища, където децата независимо от сезона, прекарват голяма част от времето извън затворени помещения, тоест на открито.

Също в Скандинавските страни на родителите се препоръчва следобедния сън на децата да е навън. В Швеция, например, в някои детски градини, на верандите са поставени люлки, дори за бебета.

Най-малките са слагат в тях да прекарат следобедния сън, и това е не само през лятото и при хубаво време.

2.Детето да се облича според времето, за да не се бои от катаклизми

Когато подготвяме детето за разходка, винаги трябва да отчитаме неговата възраст, например, колкото по-малко е, толкова по-малка е двигателната активност и бързо премръзва, и какво ще прави на открито. И тогава то с удоволствие ще прекарва време на открито.

Детските дрехи за продължителен престой на открито трябва да отговарят на 4 критерия:

  • Да са устойчиви на износване;
  • Да защитават от слънце, вятър, студ и влага;
  • Лесно да се обличат и свалят;
  • Да не сковават движенията.

През зимата трябва да се придържаме към принципа за многослойност – първи слой – термобельо от синтетични влакна, среден – дреха от натурални или синтетични влакна, например, пухена жилетка, суитчър, външен слой – водо- и ветронепроницаем, но от дишащи материали, например, полиамид. За зимата детето трябва да има непромокаеми обувки, ръкавици и шапка.

През пролетта и есента принципът за многослойност се запазва, но дрехите стават по-леки.

През лятото не трябва да се забравя за шапката и защитата от слънцето.

3.Повече свободно време за детето

Не трябва да запълваме изцяло времето на детето с уроци и допълнителни извънкласни задължения, които трябва да ускоря интелектуалното му развитие. Подобни методи са по-скоро вредни за здравето на детето, отколкото да му помогнат.

4.Не се бойте от мръсотията

И в Скандинавия са на мнение, че не трябва да се прекалява с хигиената, и на децата трябва да се докоснат до всичко, което ги заобикаля, дори и с не толкова чистите предмети.

5.Възпитаване на любов към природата

Държавите на Скандинавския полуостров са лидери по преработката на отпадъци, както и в областта на възобновяемите енергийни източник, както и по опазване на околната среда.

Една от причините за това е, че още от ранна детска възраст у децата се възпитава любов към природата и спазване на правилата за опазването ѝ.