Ежедневно получаваме множество уведомления, които постоянно ни разсейват и понижават продуктивността. Опитайте да ги изключите.
Това не означава, че напълно ще престанете да общувате с околните. Просто ще го правите при наличие на поставените от вас условия, в свой собствен ритъм. Това ще ви помогне да навлезете в състояние на поток.
Защо това е важно?
Спомнете си как обикновено минава един ваш работен ден. 4 часа упорит труд, обяд и още 4 часа работа? Едва ли.
Или по-скоро така – кафе, електронна поща, кафе, съвещание, кафе, обяд с колегите, и след това само работа. Какво се получава в крайна сметка?
Остават само около 2 часа непрекъсната работа, останалите 6 постоянно се разсейваме с нещо.
И за тези 2 часа ние трябва да загреем, да се включим в работата и да влезем в това състояние на поток, за което говорят много психолози.
Ако вашата работа изисква поне някаква креативност, най-добрите резултати ще постигнете в състояние на поток. Разбира се, може да се постигне и в офиса, но трябва да се въоръжени със слушалки за изолиране от шума.
Но много по-лесно ще е да направите това в спокойна и тиха обстановка, когато никой и нищо не ви разсейва.
Превключването от една задача на друга не преминава случайно.
Дори простият СМС с плановете за довечера може да ви разсее и да сведе до 0, всичко над което сте работили. Това се потвърждава от най-различни изследователи, включително и авторът на теорията за потока.
Но най-често тази информация се игнорира. И затова почти на всеки му се налага да работи в шумен, отворен офис. Продължават да се организират безкрайни съвещания.
Разчита се служителите моментално да отговорят на съобщения. Как да успеем да свършим поне нещо?
1. Изключете известията
Помислете си наистина ли е толкова важно да разберете, че някой е харесал вчерашната снимка, която сте публикували. Не е ли по-добре да изключите подобни известия?
Защото, ако има нещо наистина важно, ще ви позвънят?
Освен това, когато хората знаят, че отговаряте в рамките на деня, а не в близките 10 минути, те започват по-конкретно да формулират въпросите си. Повече няма да има такива – „Не си ли зает?“ и „А може ли да те попитам?“
2. Пазете времето си, като избягвате ненужни съвещания
Проведете малък експеримент за следващото съвещание. Запишете всички засегнати въпроси, които не биха могли да се решат по електронна поща.
Да, колко ли такива въпроси ще се намерят. Но струвало ли си е за тях да губите 30-60 минути, които бихте могли да прекарате непосредствено в работа?
Ако някой не може да обясни какво му е нужно в писмен вид, едва ли ще успее и да го направи лично.
Следващият път, когато някой поиска да се срещне с вас, за да обсъдите някакъв въпрос, опитайте да подходите към ситуацията по друг начин. Например, така:
Вие: „Какво искаш да обсъдим?“
Събеседник – отговор.
Вие: „И какво мислиш за това?“
Събеседник – отговор.
Сега можете да изразите собственото си мнение по въпроса. Понякога от вас ще се изисква само одобрение, и простото „добре“ ще бъде достатъчно.
Ето това е всичко – избегнали сте излишно съвещание и сте спестили време. Разбира се, някои може и да се обидят, че не сте поискали да се срещнете с тях лично.