Статия за родители, които желаят да възпитат мислещо дете.

Интелектуалните особености на човека зависят не толкова от природните заложби колкото от средата, в която расте.

Затова родителите, които искат да възпитат мислещи и любознателни деца, трябва да създадат подходящи условия за тях.

Вместо да хвалим детето – „Колко си умен? Колко си съобразителен?”, макар и това никога да не попречи, важно е да се съсредоточим върху няколко техники за повишаване на IQ, проверени с времето.

1. Разговаряйте с детето още от първите дни

Говоренето е един от мощните двигатели на интелектуалното развитие.

Именно затова специалистите съветват родителите да говорят с бебетата още от раждането.

Толкова е лесно само говорим на детето какво правим и същевременно активираме в неговата голяма главица голям мисловен процес.

След като детето порасне, можем да разширим неговият пасивен речников запас, като говорим непознати за него думи.

Дори и да не разбере веднага тяхното значение, то постепенно ще научи да узнава техния смисъл по контекст.

Това правило действа за деца от 2-3 години нагоре.

2. Започнете да му четете книги колкото се може по-рано

Четенето е един от ключовите навици, който влияе на успеха в училище, затова започнете да четете на детето книги дълго преди то само да е започнало да разпознава букви.

Четенето стимулира развитието на мозъка и формира базови представи на човека за света.

За да събудим любопитството на детето към четенето колкото се може по-рано, трябва да спазваме няколко прости правила:

• Уверете се, че детските книги са лесно достъпни;
• Направете така, че четенето и обсъждането на книги да се възприемат от детето като един от най-важните ритуали;

Без спазването на тези условия едва ли ще събудите любопитството на детето към книгите.

3. Научете го да решава прости задачи и да взема прости решения

Не трябва да питаме детето в коя детска градина иска да отиде.

Родителите трябва да подхождат правилно по въпроса с понятията за избор и отговорност.

Възможно е и необходимо да се разрешава на дете в предучилищна възраст само да взема решения.

Но отговорността за последствията от тези решения трябва да бъде посилна за неговата психика.

В противен случай ще се изплаши, че родителите са му възложили непосилна задача.

Това означава, че казваме ДА на въпроса за 3-годишно в духа на „пържола” или „супа” и НЕ на въпроса „по кое време предпочиташ да лягаш да спиш, за да чувстваш, че сънуваш?”

Дори и минималната възможност на едно да избира още от малко, го подготвя за преодоляване на трудности в бъдеще.

4. Хвалете за положеното старание

Често казваме на своите деца, че са най-добрите винаги и във всичко.

Първо го хвалим, а след това детето се сблъсква със ситуации, в които се откриват неговите реални способности.

Например, баба му е казала, че пее много добре, но в училище певческите възможности се оценяват много ниско.

Много по-разумно е родителите да не хвалят своята рожба от сутрин до вечер, а да обяснят, че грешките и разочарованията не могат да се избегнат.

5. Поощрявайте физическата активност

Освен това физическите упражнения правят детето здраво и силно, също спомагат и за поддържане на добро умствено здраве.

То става по-устойчиво на стреса, който в днешно време навсякъде ни преследва.